مطالب آموزشی نگهداری و پرورش سگ, مطالب آموزشی نگهداری و پرورش گربه, مطالب آموزشی و مقالات سلامت سگ, مقالات آموزشی سلامت گربه

آموزش ادرار و مدفوع در سگ و گربه

آموزش ادرار و مدفوع در سگ و گربه

اولین چیزی که صاحبان سگ، می‌خواهند این است که حیوان آنها توانایی کنترل ارادی ادرار و مدفوع خود را داشته باشد. برای آموزش ادرار و مدفوع در سگ و گربه باید کار را از سنین تولگی شروع کرد.

حتی اگر سگ در فضای باز، مانند حیاط و باغ نگهداری می‌شود لازم است به او یاد داد که فقط در جای مشخصی مدفوع کند. ادرار به واسطه استفاده‌ای که در علامت گذاری دارد در مورد این نوع سگ‌ها قابل کنترل نیست.

چرا باید سگ در جای مشخص مدفوع کند

مدفوع کردن حیوانات در یک محیط مشخص، هم کار نظافت را ساده می‌کند و هم در صورت بروز هر نوع مشکل و بیماری، به دامپزشک کمک می‌کنند تا شواهد خود را از بیماری یا بهبودی، کامل کند.

از طرفی می‌توان به صاحب سگ آموزش داد که اگر مدفوع نشانی از یبوست داشت چگونه به حیوان کمک کند. یبوست در سگ‌ها امری متداول است به خصوص سگ‌های نگهبان که در کشور ما با غذاهایی مثل پای مرغ تغذیه می‌شوند و مقدار فیبر موجود در غذای آنها بسیار کم است.

یبوست می‌تواند در سگ‌های خانگی به واسطه کم تحرکی و تنبلی ایجاد شود و عامل مهمی در بروز رفتارهای پرخاشگرانه و توأم با عصبانیت است. بررسی همه این موارد در صورتی که عمل درد در جای مشخصی انجام شود به مراتب ساده‌تر است.

نحوه آموزش محل مدفوع سگ

سگ‌ها زمان کوتاهی بعد از صرف غذا دچار احساس دفع می‌شوند یکی از بهترین مواقع برای آموزش مدفوع حیوان، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد از غذا خوردن است.

در این هنگام باید سگ را با زنجیر به محل مورد نظر برد و برای مدتی نگه داشت تا کار خود را انجام دهد وقتی سگ کار خود را در محل مورد نظر انجام داد باید او را تشویق کرد. اگر حیوان در جای دیگری از محوطه مدفوع کرد لازم است تا بلافاصله محل را تمیز کرد تا بوی مدفوع حیوان را به سوی خود نکشاند و عمل دوباره تکرار نشود.

از سوی دیگر نباید اجازه داد تا مدفوع حیوان در محل مورد نظر انباشت شود. کثیفی بیش از حد این قسمت می‌تواند مانع استفاده حیوان از محل مورد نظر شود و آموزش مدفوع را مختل کند.

استفاده از تکه‌های روزنامه راهی قدیمی برای تعلیم سگ‌ها است. در این روش  آموزش ادرار و مدفوع سگ، اتاق با روزنامه فرش می‌شود و بعد از مدتی به تدریج و همراه با یاد گیری حیوان مقدار روزنامه‌ها کمتر شده و فقط در جای دلخواه مثل دستشویی قرار داده می‌شود تا حیوان کار خود را روی آن انجام بدهد.

طبیعی است بعد از هر بار استفاده از روزنامه باید حیوان را تشویق کرد و اگر جای دیگری را کثیف کرده باشد باید بلافاصله تنبیه ساده‌ای برای او در نظر گرفت.

آموزش مدفوع در بیرون از خانه

برای برخی از صاحبان سگ‌های خانگی تخلیه مدفوع در زمانی که سگ برای گردش به بیرون برده می‌شود کمک بزرگی است. اما گاهی سگ‌ها از ادرار یا مدفوع کردن در محیط خارج از منزل ترس دارند. این ممکن است به واسطه صداهای محیط، عبور رهگذران یا ترس باشد.

در این موارد با مشورت دامپزشکی می‌توان مدتی قبل از خروج از منزل به حیوان داروهای ملین و و ادرار آور خوراند تا سگ مجبور به دفع شود و به این صورت ترس از مدفوع کردن در خارج از منزل بریزد.

فقط باید قبل از برگرداندن حیوان به محل زندگی مطمئن شد که سگ به مدت کافی در بیرون نگه داشته شده و اثر دارو از بین رفته است در غیر اینصورت ممکن است به ناچار خانه را کثیف کنند.

گاهی محل زندگی دارای حیاط یا فضایی خارج است و صاحب حیوان دوست دارد که به سگ خود عادت دهد تا در حیاط ادرار و مدفوع خود را دفع کند. دو نکته مهم در این مورد وجود دارد و اشتباهی است که بسیاری از دارندگان سگ مرتکب می‌شوند.

اول اینکه اگر سگ برای مدفوع کردن به حیاط یا بالکن فرستاده می‌شود باید دقت کرد که حیوان برای مدتی خیلی طولانی در فضای بیرون نماند چون در این صورت فراموش می‌کند که چرا بیرون فرستاده شده است. بنابراین لازم است مدت کوتاهی بعد از مدفوع، حیوان را به خانه آورد و بلافاصله او را تشویق کرد.

نکته دوم زمانی است که سگ به همراه قلاده و زنجیر بیرون برده می‌شود تا کار خود را انجام بدهد. در این زمان ضمن اینکه بعد از خالی کردن مدفوع باید او را تشویق کرد، هرگز نباید او را بلافاصله بعد از مدفوع کردن به خانه آورد.

زیرا حیوان می‌فهمد که بعد از مدفوع گردش و تفریح نیز تمام می‌شود و باید به خانه برگردد. همین امر باعث می‌شود تا حیوان بعد از مدتی شرطی شده و در خارج از خانه کار خود را انجام ندهد.

آموزش محل ادرار به سگ

برای آموزش ادرار سگ استفاده از قطره‌های تجاری محرک ادرار (برای خرید اینجا کلیک کنید) کمک خوبی است. اما این هم باید در سنین پایین انجام شود. اگر سگ در جای نامناسب ادرار کرد باید بلافاصله محل را به خوبی تمیز کرد تا حیوان به سبب بوی ادرار خود دوباره همان جا را کثیف نکند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.