مطالب آموزشی نگهداری و پرورش سگ, مطالب آموزشی و مقالات سلامت سگ

نحوه مسواک زدن سگ ها

اموزش مسواک زدن سگ

اهمیت مسواک زدن دندانهای سگ

رایج کردن مراقبت از دندان و مسواک زدن سگ در منزل بخش مهمی از سلامت کلی سگ شما است. همان‌گونه که شما هیچ گاه بدون مسواک زدن کاری نمیکنید، در مورد حیوان خانگیتان نیز این امر باید صادق باشد.

ما پیشنهاد میکنیم که به صورت روزانه دندانهای سگ خود را مسواک بزنید، اما بهترین حالت سه بار در هفته است.

خمیردندان و مسواک مخصوص حیوانات

این موضوع خیلی مهم است که در نظر داشته باشید خمیردندان‌های انسانی برای مصارف حیوانات خانگی مفید نمیباشد.

پیشنهاد میشود از یک خمیردندان مخصوص حیوانات برای مسواک زدن سگ استفاده کنید که از طعم دهنده‌های طیور در آن استفاده شده است. موضوع جالب در مورد این خمیردندان‌ها مکانیسم آنزیمی آنها است. به این معنی که به دندان چسبیده و روی پلاک دندانی کار میکنند، حتی بدون مسواک زدن زیاد.

همچنین استفاده از مسواک های مخصوص حیوانات برای این امر پیشنهاد می‌شود. این مسواک ها شامل:

  •  مسواک هایی با دسته های زاویه دار
  • مسواک هایی با سرهای متعدد (به طوری که می توانید به طور همزمان سطوح داخلی، خارجی و رویی دندان را مسواک بزنید)
  • برس های کوچکی که به راحتی در دست شما قرار می گیرد 
  • مسواک های انگشتی (طراحی شده برای قرار گرفتن روی نوک انگشت شما).
خمیردندان و مسواک سگ

خمیردندان و مسواک سگ

چگونه از وضعیت سلامت دندان‌های حیوان خود مطمئن شویم؟

به دندانهای سگتان نگاه کنید، در حالت ایده آل دندان‌ها باید سفید باشند. اگر شما رنگ زرد، خاکستری یا یک رنگ مایل به سبز روی دندان ببینید در این صورت به نظر میرسد که انباشت پلاک دندانی آنجا بوجود آمده است. این حالت چیزی نیس که با مسواک زدن سگ حل شود و به تمیز کردن حرفه ای دندانپزشکی نیاز دارد.

همچنین خط لثه باید زیبا و صورتی به نظر برسد. اگر شما یک خط قرمز روی خط لثه ببینید، آن التهاب بافت لثه است. کاری که شما با مسواک زدن مرتب انجام میدهید، مانع از تشکیل بیشتر پلاک دندانی همچنین باعث سلامت لثه میشود.

نحوه مسواک زدن سگ ها

نحوه مسواک زدن سگ ها

در ادامه با ما همراه باشید با قدم به قدم آشنایی سگ با مسواک و خمیردندان و آموزش مسواک زدن برای سگ

1.انتخاب زمان و مکان مناسب برای مسواک زدن دندان سگ

یک زمان مناسب و بی سر و صدا را برای این کار انتخاب کنید. مکانی که انتخاب می‌کنید باید فقط شما و سگتان در آنجا حضور داشته باشید و هیج بچه یا حیوان دیگری در آنجا نباشد.

مطمئن شوید که نور کافی در اختیار دارید تا بتوانید همه دندان‌ها را به راحتی ببینید. همچنین مطمئن شوید که سگتان کاملا در مکان راحتی است.

2.مسواک و خمیردندان مناسب سگ

یک مسواک مخصوص سگ بخرید. این مسواک‌ها دارای یک دسته خمیده بلندتر هستند، که دستیابی به دندانهای پشت را آسان تر میکند. از خمیردندان مناسب سگ استفاده کنید، خمیردندانهای انسانی میتوانند برای سگ‌ها سمی باشند.

شما میتوانید برای تهیه مسواک و خمیر دندان مخصوص سگ از طریق فروشگاه های انلاین نیز اقدام نمایید.

مسواک مناسب سگ

مسواک مناسب سگ

3.بدون برس، لثه‌ها و دندان‌ها را لمس کنید

سگ خود را به مسواک زدن عادت دهید. به آنها عادت دهید که اجازه دهند دهان و دندانهایشان را لمس کنید. انگشتتان را در دهانشان بگذارید، دندانها و لثه‌شان را لمس کنید، تا آنها به آن عادت کنند.

اگر شما یک سگ بزرگسال دارید که هیچ گاه دندانهایش را مسواک نزده‌اید، پیشنهاد میکنیم که با بالا بردن لبش و نگاه کردن به دندانهایش شروع کنید. این یک نقطه شروع خوب برای اطمینان از این است که آنها کار کردن شما با دهانشان را تحمل خواهند کرد.

از این طریق میتوانید راه خود را برای لمس کردن دندانهای آنها باز کنید و حتی کمی خمیردندان به انگشتتان بزنید تا روی دندانها بمالید و اجازه دهید تا به طعم و عطر آن عادت کنند.

مسواک زدن سگ پامرانین

مسواک زدن سگ پامرانین

4.مسواک را با دندان‌‌های حیوان تماس دهید

دندانهای جلویی، جانبی و پشتی را در بالا و پایین با مسواک لمس کنید. در نهایت به خاطر تحمل کردن این مرحله سگ خود را تشویق کنید و به او جایزه بدهید.

5.خمیردندان را به سگ خود معرفی کنید

با نشان دادن خمیردندان به سگتان شروع کنید و اجازه دهید تا آن را از انگشت شما مزه کند.

6.طریقه مسواک زدن دندانهای بالای سگ

هنگامی که سگ شما به کنترل دهانش عادت میکند، شما میتوانید از مسواک استفاده کنید. فقط لازم است از مقدار کمی خمیر استفاده کنید و نگران نباشید اگر مسواک قبل از شروع کار خیس شود.

با عقب کشیدن لب بالایی سگ خود، بر روی قسمت فوقانی دهان تمرکز کنید و دندانهای جلویی را مسواک بزنید. پس از دندان‌های جلو به سمت کنار و سمت پشت حرکت کنید. سپس دوباره سگ خود را تشویق کنید.

طریقه مسواک زدن دندان سگ

طریقه مسواک زدن دندان سگ

7. شروع به مسواک زدن دندان‌های پایین سگ کنید

روش مسواک زدن دندان های پایین سگ به این صورت است که باید ابتدا لب پایین را بیرون بکشید و دندان‌های پایینی را مسواک بزنید. از دندان‌های جلویی شروع کنید و سپس به سمت کنار و عقب بروید.

8.اموزش مسواک زدن قسمت داخلی دندان‌های سگ

اگر سگ شما تحمل مسواک زدن را دارد، می‌توانید هنگام مسواک زدن هم قسمت بیرونی و هم داخلی دندان‌ ها را مسواک بزنید. مسواک زدن قسمت داخلی کمی مشکل خواهد بود، بنابراین این مرحله را میتوانید بعد از عادت کردن سگ به مسواک زدن دندان های بالایی و پایین، به مراحل کارتان اضافه کنید.

9. ستایش کردن و تشویقی دادن به سگ

مسواک زدن دندان‌ها برای سگ‌ها غیر طبیعی است. برای اینکه مسواک زدن به یک تجربه مثبت تبدیل شود باید به سگ خود تشویقی دهید و او را ستایش کنید. در این مرحله میتوانید به او برای تشویق خوراکی دهید. اما شاید این کار با مسواک زدن مغایرت داشته باشد، با این حال هدف اصلی از این کار آموزش مهارت است و شما می‌توانید بعدها غذا دادن در این مراحل را حذف کنید.

یک روش بهتر، دادن تشویقی هایی است که حتی برای دندان سگ‌ها نیز مفید است.

برخی از سگها از جویدن مقداری کمی از موهای خود لذت میبرند، و همین امر به از بین رفتن پلاک دندانی بیشتر کمک میکند.

توصیه میکنیم قبل از شروع کردن به مسواک زدن، سگ خود را به مسواک زدن دندانهای بالا عادت دهید.

نکته اخر اینکه گاها با همه تلاش های شما ممکن است حیوان خانگیتان اجازه مسواک زدن را به شما ندهد، در این صورت شما باید از جایگذین هایی برای مسواک زدن استفاده کنید.

تشویقی دنتال سگ

تشویقی دنتال سگ

جایگذین مسواک برای سگ

حفظ سلامت دندان سگ شما بسیار مهم است. پلاک دندانی، تجمع باکتری و ماده ای چسبنده است که چند ساعت پس از صرف غذا یا حتی پس از تمیز کردن حرفه ای دندان شروع به تجمع روی دندان ها می کند. در عرض یک روز، پلاک با مواد معدنی موجود در بزاق ترکیب می‌شود و به جرم دندان تبدیل می‌شود.

اسپری های دندان مانند دستمال مرطوب جایگذین مناسبی هستند و می توانند موثرتر باشند. اسپری های دندانی به آب دهان سگ شما اضافه می شود که بسیار راحت تر از استفاده از دستمال مرطوب است. این اسپری ها علاوه بر خوشبو کردن دهان سگتان به کاهش رسوب جرم دندانی کمک می کند و از خط لثه نیز محافظت می کند. اگرچه اسپری های دندانی بسیار کارساز هستند، اما هنوز هم مسواک زدن در اولویت اول قرار میگیرد.

تشویقی های دنتال یکی از محبوب ترین جایگزین های مسواک زدن دندان های سگ شما هستند، با اندازه ها و طعم های بی پایان. تشویقی سگ دندانی به طور خاص برای تمیز کردن دندان ها و شاداب کردن نفس سگ شما طراحی شده اند در عین حال کاملا خوشمزه هستند تا سگ شما از آن لذت ببرد. این می تواند یک گزینه عالی برای سگ هایی باشد که عاشق جویدن هستند و در عین حال سلامت دندان ها و لثه ها را بهبود می بخشد. برخی از تشویقی های دنتاال سگ بسته به مواد تشکیل دهنده آنها ممکن است باعث ناراحتی معده شوند. تشویقی های دندانی سگ فقط باید تحت نظارت برای جلوگیری از خفگی استفاده شود.

اسپری دندانی سگ

اسپری دندانی سگ

4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.