مطالب آموزشی و مقالات بیماری های سگ, مطالب آموزشی و مقالات بیماری های گربه, مطالب آموزشی و مقالات سلامت سگ, مقالات آموزشی سلامت گربه

آیا دندان سگ و گربه می افتد

آیا دندان سگ و گربه می افتد

زیبایی لبخند حیوان شما بستگی به سلامت دهان او دارد. اگر چه حیوانات لبخند نمی‌زنند اما می‌دانیم که یک حیوان سالم حیوانی خوشحال است. در این مطلب درباره مشکلات و  بیماری های دهان و  دندان در سگ و گربه و علائم مربوط به آنها خواهیم پرداخت.

بیماری‌های دندان و بافت‌های اطراف آن به علت باکتری‌های مضری که در دهان وجود دارند ایجاد می‌شوند. اینکه حیوان خانگی شما مبتلا به بیماری‌های دندان شود یا خیر، بستگی به عللی دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • استعداد ژنتیکی یا نژادی (مانند نژاد‌های یورکی، اشنوزر و …).
  • اختلالات آناتومی‌دهان (مانند عدم جفت شدن دندان‌ها، تراکم دندان‌ها و بد شکلی‌های دندانی).
  • میزان مراقبت از دندان‌ها
  • میزان جویدن و استفاده از دندان‌ها
  • نوع غذا
  • بیماری‌های همزمانی که می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار دهند (دیابت ملیتوس، دیستمپر، ‌هایپوتیروئیدیسم و ویروس نقصان ایمنی گربه ها (FIV)).

اختلالات و بیماری‌های دهان فراوان هستند و بیماری‌هایی مانند التهاب و عفونت بافت‌های اطراف دندان، بیماری پالپ دندانی داخل دندان، التهاب مزمن لثه‌ها در گربه‌ها و سرطان از جمله مواردی هستند که می‌توانند اتفاق بیفتند. سلامت دهان می‌تواند در اثر مواجهه با مواد تخریش کننده و سوزاننده و نیز اجسام خارجی سخت تحت تاثیر قرار گیرد.

علائم بالینی مشکلات سلامت دهان

آیا دندان سگ و گربه می افتد

این علائم شامل بوی بد بازدم، مشکل در جویدن، افزایش ترشح بزاق، تورم یا قرمزی لثه‌ها، رنگ غیر طبیعی دندان‌ها، شکستگی یا افتادن دندان‌ها، تورم یا توده اطراف دندان‌ها، لب‌ها، محوطه دهان، زبان، کام یا لوزه‌های ملتهب یا زخمی، اگر آبسه وجود داشته باشد ممکن است ترشح و حضور چرک در دهان یا بینی دیده شود یا از طریق شکافی در گونه به خارج دفع شود. حتی بیماری‌های چشم نیز ممکن است با بیماری‌های دندان‌های آسیاب بالایی در ارتباط باشند.

علائم یک دهان سالم

دهان یک سگ یا گربه سالم باید بدون بو باشد و دارای دندان‌های سالم سفیدی باشد که به خوبی در دهان قرار گرفته اند. لثه‌ها باید صورتی رنگ و درخشان بوده و به دندان چسبیده باشند. به یاد داشته باشید که شما نقش مهمی ‌در مراقبت از سلامت دهان حیوان خود دارید و بنابراین باید به طور منظم برای بررسی دهان او زمان صرف کنید. باید دقت کنید که چیزی در دهان تغییر نکرده باشد و تمیز کردن روزانه دندان‌ها می‌تواند همزمان انجام شود.

مراحل اولیه مشکلات بافت‌های اطراف دندان

آیا دندان سگ و گربه می افتد

در مراحل اولیه مشکلات بافت‌های اطراف دندان لثه‌ها سرخ شده و ملتهب می‌شوند و ممکن است تجمع اندکی رسوب‌های زرد رنگ روی دندان دیده شوند. اگر درمان نشود این‌ها به پلاک‌های دندانی، خراب شدن لثه‌ها، شل شدن دندان‌ها، بوی بد تنفس، التهاب و خونریزی لثه‌ها تبدیل شده و در نهایت سبب افتادن دندان، عفونت دهان و حتی مشکلات عمومی‌در کل بدن می‌شود.

باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند وارد خون شده و در طولانی مدت سبب اختلالات دریچه‌ای قلب ‌شوند.

یک دامپزشک خوب می‌تواند از بیماری‌های دهان و دندان حیوان شما پیشگیری کند، اختلالات ساختاری و مادرزادی دندان حیوان را با استفاده از روش‌های جراحی بهبود بخشد، دندان‌ها را به طور منظم تمیز کرده و جرم گیری کند و جیره غذایی مناسبی را برای جلوگیری از عود مجدد بیماری تعیین کند.

در مطالب بعدی در مورد انواع دندان ها، تشخیص سن سگ ها با استفاده از فرمول دندانی، مسواک و شیوه ی درست مسواک زدن در سگ و گربه صحبت خواهیم پرداخت.

به ما ستاره بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.