مطالب آموزشی و مقالات بیماری های گربه, مطالب آموزشی و مقالات تغذیه گربه, مقالات آموزشی سلامت گربه

بیماری کلیه در گربه از علائم تا درمان

نارسایی کلیه گربه

تعریف بیماری مزمن کلیه (رنال) (CKD)

بیماری مزمن کلیه به معنی از دست رفتن  فعالیت کلیه‌ها در طول زمان و به تدریج است. کلیه سالم فعالیت‌های بسیار مهمی را در بدن گربه ایفا می‌کند که مهمترین آن‌ها فیلتر و تصفیه کردن خون و تولید ادرار است. بنابراین اختلال عملکرد کلیه می‌تواند سبب ایجاد مشکلات عدیده‌ای در گربه‌ها شود. در بین بیماری‌های مختلف کلیه، CKD (بیماری مزمن کلیه) معمول‌ترین بیماری کلیوی در گربه‌هاست. کلیه‌ها یکی از اندام‌های دستگاه ادراری هستند که وظیفه تصویه خون را برعهده دارند. ادرار ایجاد شده در کلیه‌ها از طریق میزنای وارد مثانه شده و از آنجا توسط میزراه از بدن خارج می‌شود.

بیماری کلیه گربه

بیماری کلیه گربه

نیاز به مشاوره دامپزشکی به صورت آنلاین داری ؟
اگر برای حیون خونگی عزیزت نیاز به مشاوره و ویزیت دامپزشک به صورت آنلاین داری کافیه به صفحه مشاوره آنلاین مراجعه کنی و درخواستت رو ثبت کنی. خیلی سریع باهات تماس میگیریم.دامپزشک آنلاین

علائم بالینی مشکل کلیه در گربه

مشکلات کلیوی سبب تجمع موادی در خون می‌شوند که در حالت عادی توسط کلیه‌ها از خون خارج می‌شوند. تجمع این مواد سبب بیماری و ایجاد رخوت، بی قراری و از دست رفتن وزن گربه می‌شود. کلیه این گربه‌ها همچنین قادر به غلیظ کردن ادرار نبوده و در نتیجه ادرار بیشتری تولید می‌کنند و برای جبران آن، آب بیشتری می‌نوشند. از دست رفتن ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن از طریق ادرار نیز می‌تواند باعث اختلال در متابولیسم بدن و از بین رفتن اشتها شود. افزایش فشار خون ناشی از مشکلات رنال گربه‌ها نیز باعث اختلال در عملکرد چشم ها، قلب و مغز حیوان می‌شود.

یکی دیگر از علل ایجاد رخوت در گربه‌های مبتلا به بیماری رنال، تولید اسید در خون آن‌هاست. کلیه این گربه‌ها قادر به دفع مواد اسیدی کننده خون نبوده و در نتیجه PH خون کاهش یافته و اسیدی می‌شود. این اسیدی شدن نیز می‌تواند مشکلات زیادی را در عملکرد ارگان‌های مختلف بدن ایجاد کند. بیماری مزمن کلیه گربه‌ها می‌تواند سبب کاهش توانایی بدن در ساخت گلبول‌های قرمز و ایجاد کم خونی گردد. کم خونی باعث می‌شود لثه‌های گربه‌ها به رنگ صورتی کم رنگ درآمده و در موارد شدید سفید شود.

بنابراین اگر بخواهیم جمع بندی کنیم علائم بیماری کلیه در گربه ها عبارتند از:

  • بی حالی و بی قراری
  • لاغر شدن
  • پر نوشی
  • تکرر ادرار
  • کاهش اشتها
  • کم خونی
علائم بیمای کلیه

علائم بیمای کلیه

تشخیص بیماری کلیه در گربه ها

برای ارزیابی عملکرد کلیه گربه، دامپزشکان آزمایش خون و آنالیز ادرار انجام می‌دهند. آزمایش ادرار می‌تواند غلظت مواد و ترکیباتی که در حالت عادی، کلیه آن‌ها را تنظیم کرده یا تصفیه می‌کند را ارزیابی و بررسی کند. در ادامه این دو ازمایش را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

آزمایش خون گربه ها با مشکلات کلیوی

آزمایش خون می‌تواند غظت دو ماده مهم یعنی اوره و کراتینین را نشان دهد. ارزیابی غلظت کراتنین برای تشخیص بیماری‌های کلیوی گربه اختصاصی‌تر است. افزایش غلظت این ترکیبات، در خون گربه شما می‌تواند نشان دهنده اختلال عملکرد کلیه او باشد. دقت نمایید که این فاکتورها باید در کنار سایر فاکتورها برای تشخیص نهایی بررسی شوند (مثل کم آبی بدن می‌تواند باعث افزایش اوره و کراتینین خون شود در حالی که کلیه حیوان سالم است).

بهترین کار این است که دامپزشک شما دو آزمایش خون به فاصله‌های 2 هفته از گربه شما در شرایط 12 تا 24 ساعت ناشتایی (جز آب) اخذ کند. غلظت سایر ترکیبات خون مانند الکترولیت‌های مختلف (مانند سدیم و پتاسیم)، فسفر، گلبول‌های خون و پروتئین‌ها نیز در ارزیابی گربه‌های مشکوک به بیماری رنال موثر است.

اخیرا تستی برای اندازه گیری دی متیل آرگنین (SDMA) انجام می‌شود. دی متیل آرگنین ماده ای است که از متایولیسم پروتئین‌ها تولید می‌شود، و قادر است مشکلات کلیوی را خیلی زودتر از روش‌های قبلی تشخیص دهد.

لازم به ذکر است که برای تعیین اینکه درمان زودتر گربه‌ها براساس تست SDMA می‌تواند نتیجه بهتری برای گربه مبتلا به CKD داشته باشد یا خیر نیازمند تحقیقات بیشتری است.

تشخیص نارحتی کلیه گربه

تشخیص نارحتی کلیه گربه

آزمایش ادرار گربه ها با مشکلات کلیوی

در آزمایش ادرار، دامپزشک شما غلظت ادرار، PH آن و حضور پروتئین، سلول‌های خونی، باکتری و سایر سلول‌هایی که نباید به طور طبیعی در ادرار وجود داشته باشند را بررسی می‌کند. کشت ادرار برای بررسی احتمالی عفونت ادراری در حیوانات مشکوک به CKD بسیار اهمیت دارد. نمونه ادرار از سه طریق می‌تواند گرفته شود: 1.ادرار خروجی توسط خود گربه 2.استفاده از کتتر میزراه 3.استفاده از سوزن که ادرار را مستقیما با وارد کردن سوزن از طریق پوست شکم به داخل مثانه اخذ می‌کند. بهترین نمونه برای ارزیابی ادرار نمونه هایی است که با استفاده از سوزن مستقیم اخذ می‌شوند.

روش‌های دیگر ارزیالی گربه مشکوک به CKD روش‌های تصویر برداری مانند رادیولوژی و سونوگرافی و ببیوپسی هستند. با توجه به احتمال وجود فشار خون، اندازه گیری فشار خون گربه نیز می‌تواند موثر باشد.

 

نارسایی کلیه گربه

نارسایی کلیه گربه

درمان ناراحتی کلیه گربه

هیچ درمان قطعی برای بیماری رنال گربه‌ها وجود ندارد اما درمان‌های حمایتی می‌توانند کیفیت و طول عمر زندگی گربه‌های مبتلا به این بیماری را بهبود بخشند. درمان‌ها براساس کاهش تولید مواد سمی در خون، تامین آب کافی، بهبود اختلالات الکترولیتی، تغذیه مناسب، کنترل فشار خون و کاهش پیشرفت آسیب کلیه است.

غذای مناسب برای گربه دارای مشکل کلیه

تغییر غذا یک درمان مهم و تایید شده در بیماری کلیوی گربه است. مطالعات نشان می‌دهند که غذاهای درمانی  رنال گربه که پروتئین، فسفر و سدیم پایین‌تر و ویتامین‌های محلول در آب، فیبر و آنتی اکسیدان بیشتری دارند، می‌توانند زندگی گربه‌های مبتلا به CKD را افزایش دهند. اما بسیاری از گربه‌ها جیره‌های درمانی را به سختی قبول می‌کنند. بنابراین صاحب گربه باید صبر و حوصله بیشتری جهت تغذیه گربه خود به خرج دهد. تغییر تدریجی جیره گربه به جیره درمانی هم از نظر بافت غذا و هم طعم و بوی آن اهمیت دارد. گربه‌های مبتلا به CKD که برای مدت کوتاهی غذا نخورند، دچار مشکلات زیادی از نظر سلامت می‌شوند، بنابراین  باید اطمینان حاصل کنید که در دوره تغییر جیره، گربه حتما غذا بخورد.

با توجه به اینکه تهیه و فرمولاسیون این نوع غذا در خانه دشوار است شما می‌توانید غذای رنال گربه را به صورت غذای گربه اماده تجاری نیز تهیه نمایید.

کنترل فشار خون، کاهش از دست رفتن پروتئین در ادرار و برطرف کردن کم خونی، اهداف مهم در درمان CKD هستند. فشار خون بالا معمولا با استفاده از داروها کنترل می‌شود. دفع  پروتئین در ادرار با استفاده از مهار کننده‌های آنزیم تغییر دهنده آنژیوتنسین قابل مهار است. کم خونی در این گربه‌ها می‌تواند با استفاده از اریتروپویتین (یا ترکیبات مشابه) که تولید گلبول‌های قرمز را تحریک می‌کند درمان گردد. در بعضی موراد انتقال خون که می‌تواند غلظت گلبول‌های خون را بالا ببرد مفید است.

درمان‌های دیگری نیز برای بهبود اثرات ناشی از این بیماری برای گربه‌ها وجود دارند. این درمان‌ها شامل استفاده از فسفات بایندرها، پتاسیم، آنتی اکسیدان ها، مواد قلیایی کننده و مایع درمانی چه به صورت وریدی و چه به صورت زیرپوستی هستند.

پاسخ به درمان نارسایی کلیه گربه

بعضی گربه‌ها به خوبی به درمان پاسخ می‌دهند و بعضی خیر. بنابراین پیشگویی این بیماری در گربه‌ها بسیار متغیر است. برخی مطالعات پیشنهاد می‌کنند که گربه هایی که پروتئین بیشتری از ادرارشان دفع می‌شود، به خوبی درمان نمی شوند. شواهد نشان می‌دهند که بیماری کلیوی گربه‌ها هر چقدر که زودتر تشخیص داده شده و درمان زودتر آغاز گردد، احتمال زنده مانی و طول عمر گربه بیشتر خواهد شد.

امیدواریم از این مقاله استفاده لازم را برده باشید. اگر همچنان در مورد بیماری رنال گربه سوالی دارید میتوانید همین الان با دامپزشکان ما مشاوره دامپزشکی انلاین بگیرید.

نیاز به مشاوره دامپزشکی به صورت آنلاین داری ؟
اگر برای حیون خونگی عزیزت نیاز به مشاوره و ویزیت دامپزشک به صورت آنلاین داری کافیه به صفحه مشاوره آنلاین مراجعه کنی و درخواستت رو ثبت کنی. خیلی سریع باهات تماس میگیریم.دامپزشک آنلاین

اگر شما نیز گربه‌ای مبتلا به بیماری کلیوی داشته یا تجربه ای در این باره دارید در قسمت دیدگاهها با ما در میان بگذارید

source

4.3/5 - (9 امتیاز)

16 نظر در “بیماری کلیه در گربه از علائم تا درمان

  1. nnn گفت:

    ی گربه زخمی که ی از خدا بی خبری خونگیش کرده بود و بعد هم تو کوچه رهاش کرده بود را دوهفته پیش بردم کلینیک دامپزشکی ، همه چیش خوب بود ، غذا و آب می خورد ، بازیگوشی میکرد، دکتر بی سواد گفت باید 7 روز آنتی بیوتیک بگیره . به آمپول سوم نرسیده افتاد به تهوع و بی اشتهایی . رفتم گفتم دکتر اینحالش بده آنتی بیوتیکا رو نزن دیگه گفت نه چیزیش نمیشه. چهارمی را که زد طفلی گربه دیگه تهوعش بدتر شد. اومدن خوبش کنن ی سرم گاوی بزرگ بهش ویتامین زدن. معلوم نبودچه کوفتی بود که کلا انداختش. امروز گربه را که فقط نفس می کشه بردم ی دامپزشکی دیگه ، می گه اولیا جنتامایسین زدن کلیه هاش احتمالا آسیب دیده . تو روخدا واسش دعا کنید خوب بشه. کاش دستم شکسته بود از اول پیش اون دکتر بیسواد نمی بردم. اومدم خوبش کنم داره از دستم میره

  2. زی گفت:

    چطوری به گربهاتون غذاهای اشغال ایرانیو میدید که بدون ذره ای وجدان درستشون‌میکنن؟

  3. شیوا گفت:

    بچه ها علایم مشکلات کلیه تو گربه ها چیه؟
    مشکلات کبدی چطور؟

  4. کوشا گفت:

    جگر گوشه منم یه کم بیحال بود و آب زیاد میخورد. بردمش دامپزشکی هزار مدل آزمایش و سونوگرافی روش انجام دادن ده روز بستری بود بعدم جسد پسر قشنگمو تحویلم دادن. متاسفم برای دامپزشکهای بیسوادی که با پول خون این بچه ها نون میخورن و دستی دستی به کشتن میدنشون. دلم داره آتیش میگیره …. با خودم میگم کاش نمیبردمش بیمارستان الان زنده بود و زجرکش نمیشد. پسرم ۸ سالش بود. قلبم درد میکنه از درد. همه جای خونه دنبالش میگردم.

  5. آرزو گفت:

    گربه من روز پنجشنبه از درد جیغ میکشید نگو غذای خشک مفید سنگساز بوده و ما نمیدونستیم دکتر احمقی که میخریدیم ازش به ما نگفته بود و با وجود سنگ فروزماید زدن به بچم و کلیه هاش از کار افتاد شبش عقیمش کردن و دوشنبه شب هم عمل مثانه کردن و نصف شب عزیزدلم مرد که هنوز نتونستم جای خالیش رو تحمل کنم اینقدر که ناز و مظلوم بود
    خدالعنت کنه دامپزشکای بیسواد رو
    غذای خشک مفید اصلا ندید به گربه ها

  6. Hadus گفت:

    باید سریع ببریش دامپزشکی باید سرم بهش وصل بشه‌ چرک خشک کن بگیره ویتامین و …
    خیلی بیماری خطرناکیه…

  7. کوشا گفت:

    پسر خوشگل ۸ ساله من دیروز بخاطر این بیماری پر کشید. هر جا رو نگاه میکنم خاطره ست دارم میمیرم. بچه م خیلی زجر کشید. بچه شد موش آزمایشگاهی ۳ روز یه بار ازش خون میگرفتن. بچه از ضعف پرکشید.

  8. یکتا گفت:

    سلام گربه من از امروز هی میخواد ادار کنه نمیتونه ، ولی خوب میخوره و آب هم زیاد، الان استرس اینو دارم نکنه مریضشده

  9. نارینه گفت:

    گربه ای دارم که سنش بزرگ هستش و به بیماریه کبدی دچار شده . کم اشتها ، ضعیف و بی جون شده . می خواستم بدونم آیا درمانی برای این بیماری هست؟

  10. admin گفت:

    سلام دوست عزیز
    شما میتوانید با پر کردن فرم مشاوره با دامپزشکلن آنلاین ما درباره مشکلتون مشورت کنید
    دامپزشک آنلاین کافه حیوانات

  11. افشین گفت:

    سلام امیر خان امیدوارم که خدا بهتون صبر بده ؛ منم به یه گربه ۵ سال غذا میدادم که متاسفانه دیروز در اثر بیماری کلیوی از دست رفت دستش زخمی شده بود و عفونتش کلیه اش رو خراب کرده بود

  12. amir گفت:

    من یکی از گربه هام دکتر ویزیت کرد گفت یکی از کلیه هاش کوچیکتر از اون یکی هست و عمر کمی‌میکنه. کسی هست کمکم کنه بگه این حرف صحت داره یا نه ؟ و اگر داره باید چیکار کنم ؟

  13. فاطمه گفت:

    سلام منم گربه نارسایی کلیه داره نمیدونم چکار کنم فقط آب میخوره و اصلا هیچ غذایی نمیخوره شهرمون کوچکه جای ندارم ببرمش نمیدونم چکار کنم

  14. Amir گفت:

    یک ماهه که گلپسرم به خاطر بیماری کلیوی رفته و انقدر که داغونم هر روز دارم به خودکشی فکر میکنم و فکر کنم در نهایت مجبور شم این کارو بکنم چون غمش برام قابل حضم نیست امیدوارم برا هیچکس پیش نیاد با تموم وجودتون ازشون مراقبت کنید

  15. وزیری گفت:

    گربه من به خاطر مشکل کلیوی دو ماه است که رنال مصرف میکنه هم خشک و هم پوچ یک هفته هم سرم درمانی گرفت اما هیچ بهبودی حاصل نشد و کراتینین خونش تغییری نکرده

  16. Sahar گفت:

    نباید فقط غذای خشک بخوره گربه ای که مشکل کلیه داره باید همزمان با غذای خشک مخصوص رنال یا یوریناری جیره غذایی نرم مثل مرغ پخته باشه واینکه آب مصرفیش باید جوشیده باشه کلا املاح نداشته باشه
    و کلسیم مصرف نکنه مثل شیر و ماست خطرناکه براش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.