مطالب آموزشی نگهداری و پرورش خرگوش, مطالب آموزشی و مقالات سلامت خرگوش

جای همستر و خوکچه هندی باید چگونه باشد

جای همستر و خوکچه هندی باید چگونه باشد

دمای محیط جوندگان باید بین ۶۵ تا ۸۵ درجه فارنهایت (18 تا 30 درجه سانتیگراد) باشد.

لانه یا محلی برای استراحت

در محل زندگی آن‌ها بهتر است که محلی برای پنهان شدن وجود داشته باشد. وسایل توخالی برای این منظور می‌توانند برای آن‌ها در نظر گرفته شود مانند قوطی‌های توخالی یا رولهای دستمال کاغذی. اگر از قوطی استفاده می‌کنید باید دقت کنید که قسمت تیزی روی آن وجود نداشته باشد تا به حیوان آسیب برساند.  اگر از دستمال کاغذی استفاده می‌کنید باید به علت جویده شدن، آن‌ها را هر مدت جایگزین کنید. برای تهیه بستر معمولاً برگ کاج یا سرو و یا تراشه‌های چوبی (خاک اره) استفاده می‌شوند. کاغذ‌های خرد شده یا دستمال کاغذی‌های ریز شده نیز مناسب هستند. از ماسه، خاک و ماسه و کاه اجتناب کنید.

پاکیزگی محل زندگی

محیط زندگی همستر

قفس را باید پاکیزه نگه دارید و هر وقت که بستر حیوان آلوده شود آن را تعویض کنید یا حداقل هفته ای یک بار این کار را انجام دهید. علت عمده بیماری‌های تنفسی در جوندگان، تهویه ضعیف محیط است که سبب می‌شود آمونیاک موجود در ادرار آن‌ها مسیرهای تنفسی آن‌ها را تخریش کند. برای کنترل بیماری‌های تنفسی، پاکیزه کردن و تهویه مناسب، دارای اهمیت است. اسباب بازی‌های حیوان نیز باید پاکیزه باشند.

اسباب بازی ها

اسباب بازی‌ها می‌توانند وسیله ای برای ورزش و تکامل فیزیولوژی جوندگان باشند. لوله‌ها و مارپیچ‌ها و همچنین چرخ‌ها برای ورزش این حیوانات بسیار محبوب هستند. باید مراقب چرخ‌هایی که برای ورزش تعبیه کرده‌ایم باشیم زیرا بسیاری از جوندگان بخصوص همسترها ممکن است پاهای‌شان در این چرخ‌ها گیر کرده و آسیب ببینند. همسترهایی که آسیب جدی دیده اند (که اکثر موارد اینگونه است) در نهایت سرانجامشان قطع عضو است. بی خطرترین این چرخ‌ها از پلاستیک ساخته شده و روی خود سوراخ و شکافی برای گیر افتادن پای حیوان ندارند.

چه تعداد جونده را با هم نگهداری کنیم؟

معمولاً یک عدد حیوان یا یک جفت در یک قفس نگهداری می‌شوند. اما برخی تمایل به نگهداری تعداد زیادی حیوان با هم دارند. برای نگه داری گروهی حیوانات اصولی وجود دارند:

اگر یک حیوان نر و یک ماده با هم نگهداری شوند، به خصوص اگر همسن باشند، با هم جفت خواهند شد.

گونه‌های مختلف حیوانات را در یک قفس نگهداری نکنید (مثلا یک موش و یک رت).

برخی گونه‌ها نباید در یک محیط نگهداری شوند (مثلاً خرگوش و خوکچه هندی) زیرا یکی از گونه‌ها ممکن است عفونتی را حمل کنند که برای گونه دیگر کشنده باشد.

اگر یک جونده به تنهایی نگهداری شود بهتر است که دوست جدیدی برای او آورده نشود، زیرا احتمال مبارزه و جدال بین آن‌ها وجود دارد.

خوکچه هندی حیوانی است که می‌تواند به صورت گروهی نگهداری شود. بهتر است همستر‌ها را به صورت انفرادی نگهداری کنید. همسترهای ماده ای که از نظر جنسی بالغ شده اند نسبت به سایر همسترهای ماده و نیز همستر نر حالت تهاجمی دارند.

موش‌های نر معمولاً به تنهایی نگهداری می‌شوند اما موش‌های ماده به ندرت به مبارزه و جدال با یکدیگر پرداخته و به صورت گروهی می‌توانند نگهداری شوند. اگر در جایی که موش‌های نر به صورت گروهی زندگی می‌کنند نرهای جدیدی وارد شوند حیوانات قدیمی‌تر به مبارزه و جدال با آنها می‌پردازند.

رت‌ها برعکس موش‌ها به ندرت مبارزه می‌کنند و می‌توانند به صورت گروهی نگهداری شوند. گاهی رت‌های ماده که به تازگی زایمان کرده‌اند ممکن است با سایر رت‌ها مبارزه کنند.

بهترین مکان برای نگهداری جودنگان آکواریوم است

محل زندگی خوکچه هندی

اگر چه باکس‌های اختصاصی برای این حیوانات وجود دارد، اما نگهداری جوندگان در یک آکواریوم شیشه ای بسیار مناسب است. قفس‌های چوبی برای جوندگان (که علاقه به جویدن چوب دارند) مناسب نیستند.

محل نگهداری این حیوانات باید بسته باشد زیرا جوندگان استاد فرار کردن هستند. همچنین این کار برای جلوگیری از دسترسی سایر حیوانات خانگی مانند سگ‌ها و گربه‌ها به قفس این حیوانات مناسب است. بنابراین آکواریوم جوندگان باید دربرابر فرار کردن آنها ایمن باشد.

نباید به جوندگان اجازه رفت و آمد آزادانه در خانه داده شود زیرا در این صورت احتمال آسیب دیدن و حتی مرگ حیوان و نیز آسیب به وسایل خانه وجود دارد. حیوان خانگی شما می‌تواند در صورتی که تحت نظر باشد (مثلا تحت مراقبت یک کودک) در بیرون از قفس خود بازی کند.

4.2/5 - (20 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.