مطالب آموزشی نگهداری و پرورش گربه, مقالات آموزشی سلامت گربه

جلوگیری از خراشیدن و چنگ زدن توسط گربه ها

جلوگیری از خراشیدن و چنگ زدن گربه ها

خراشیدن و چنگ زدن وسایل منزل به وسیله گربه ها یک رفتار طبیعی است. گربه‌ها این رفتار را به صورت غریزی انجام داده و آن را در اوایل زندگی خود از مادران خود آموخته‌اند. اگر گربه شما عادت به خراشیدن وسایل منزل دارد بهتر است این مطلب را مطالعه کنید.

گربه‌ها به طور غریزی برای ایجاد نشانه بویایی و بصری و سایل را خراش می‌دهند. این بو از غده‌های عرق که روی چنگال‌های آنها قرار دارند ترشح می‌شود.

در موارد کمی ‌نیز گربه‌ها برای تمیز کردن و تراشیدن پنجه‌های شان و انقباض عضلات پا‌های قدامی‌ممکن است وسایل منزل را خراش دهند.

برای پیشگیری از این مشکل نخستین اقدامی ‌که می‌توانید انجام دهید پوشاندن وسایل خانه است. برای این کار جاهایی که حیوان می‌خراشد را پوشانده یا از دسترس او خارج کنید. همچنین می توانید مانع رفتن گربه به قسمتی از خانه که وسایل آنجا را می‌خراشد بشوید.

برای پوشاندن وسایل خانه می‌توانید از پلاستیک استفاده کنید.

استفاده از «اسکرچر» برای گربه

یک یا بیش از یک اسکرچر برای گربه خود محیا کنید. این تخته یا ستون باید اندازه و قوام مناسبی داشته باشد تا بتواند گربه را راضی کند. همچنین نباید هنگام استفاده توسط گربه خم شود. ستون یا اسکرچر بایدارتفاعی بیشتر از قد گربه داشته باشد تا زمانی که گربه روی پاهای خود بایستد نیز بتواند به خراشیدن ادامه دهد. بهتر است این وسیله در نزدیکی محل استراحت و خواب گربه قرار داده شود، زیرا گربه‌ها ترجیح می‌دهند قلمروشان نزدیک محل خوابشان باشد.

اسکرچر گربه

روش‌های دیگر برای پیشگیری از خراشیدن و چنگ زدن گربه ها به وسایل منزل، کوتاه کردن ناخن‌ها، فراهم کردن وسایل بازی به اندازه کافی است. همچنین در صورت امکان بردن گربه به بیرون از منزل برای گردش (در در این صورت گربه باید به وسیله قلاده تحت کنترل باشد) نیز روش مناسبی است.

به گربه خود استفاده از اسکرچر یا را آموزش دهیم. هنگامی ‌که گربه شما از این وسیله‌ها استفاده می‌کند به او جایزه بدهید. اگر گربه از این وسیله استفاده نمی‌کند آن را در قسمت‌ها و در سطوح مختلف منزل قرار دهید. سطوح خراش را از پارچه‌های منزل یا فرش‌های خانه نسازید، زیرا در این صورت گربه نمی‌تواند بین وسایل خانه و سطحی که ما برای او تهیه کرده ایم تفکیک قائل شود.

برای خرید انواع اسکرچر اینجا را کلیک کنید.

ناخن مصنوعی گربه

برای گربه‌هایی که تمایل به استفاده از اسکرچر را ندارند می‌توان از ناخن‌های پلاستیکی (سرپوش پلاستیکی ناخن) استفاده کرد. این وسیله‌ها به چنگال‌های کوتاه شده گربه‌ها می‌چسبند و هر سه تا چهار هفته باید تعویض شوند. این روکش‌های پلاستیکی می‌توانند وسایل منزل شما را از آسیب دیدن حفظ کنند.

روش راه دور

در نهایت اگر هیچ کدام از این ترفند‌ها موفق نبودند شما باید با استفاده از روش‌های راه دور برای رفع این مشکل تلاش کنید. باید از دید حیوان خود پنهان شوید ( برای این کار از آینه و یا دوربین استفاده کنید). در این روش ، باید در محلی که حیوان عمل چنگ زدن را انجام می‌دهد یک تحریک ناخوشایند انجام دهیم. این تحریک می‌تواند یک صدای بلند، اسپری آب یا تکان دادن ظرف حلبی پر از سنگ باشد. با این روش گربه تصور می‌کنند که این تحریک ناخوشایند بر اثر خراشیدن وسایل ایجاد شده است نه به وسیله شما.

می توانید برای تشویق گربه به منظور استفاده از اسکرچر از کت نیپ یا سنبل الطیب استفاده کنید. این گیاه برای گربه ها جذاب است و آن ها را به سمت خود سوق می دهد.

به ما ستاره بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.