مطالب آموزشی نگهداری و پرورش گربه, مقالات آموزشی سلامت گربه

ریزش موی گربه

گربه‌ها برای برداشتن موهای کنده شده و مواد خارجی از روی پوشش بدن، خود به طور روزانه موهای خود را تمیز می‌کنند. هم گربه‌های نژاد مو کوتاه و هم گربه‌های مو بلند دارای چرخه رشد مو هستند. این چرخه دارای مراحل رشد، نگهداری، افتادن و جایگزینی است.

مرحله رشد (که آناژن گفته می‌‌شود) ۲ تا ۳ ماه طول می‌‌کشد. مرحله بعد (که کاتاژن گفته می‌‌شود) کوتاه بوده، مو‌ها بالغ می‌‌شوند و به حداکثر اندازه خود می‌‌رسند. مرحله آخر (که تلوژن گفته می‌‌شود) موهای بدن به تدریج کنده شده و در طی چند ماه ریزش پیدا می‌‌کنند.

تمیز کردن موها توسط گربه، میتواند باعث پاک شدن پوشش خارجی از موهای کنده شده و تحریک رشد موهای جدید شود.

ریزش موها همیشه اتفاق می‌‌افتد و از آنجایی که موهای مناطق مختلف بدن در مراحل مختلفی قرار دارند، مو ریختگی در هیچ قسمتی از بدن نباید مشاهده شود.

زبان گربه‌ها

گربه‌ها زبان بسیار زبری دارند، سطح بالای زبان گربه‌ها دارای خارهایی است که به کشیدن موهای کنده شده از روی بدن کمک می‌‌کنند. این موها خورده می‌‌شوند. بنابراین اگر گربه‌ها به دفعات زیاد این کار را انجام دهند و تعداد موهای کنده شده بسیار زیاد باشد، توپی مویی در دستگاه گوارش آنها تشکیل شده و گربه ممکن است استفراغ کند. بزاق گربه، موها را مرطوب می‌‌کند و باعث مرتب شدن آن‌ها روی پوست بدن می‌‌شود.

برای دفع این گلوله های مویی میتوانید محصولات مخصوصی را استفاده کنید که از این موارد میتوان به خمیر مالت و اسپری از بین برنده گلوله مو نام برد.

ریزش موی گربه

ریزش موی گربه‌ های خانگی

گربه‌هایی که بیرون خانه زندگی می‌‌کنند، در بهار و پاییز ریزش موی بیشتری دارند در حالی که گربه‌های خانگی ریزش موی سالیانه دارند. زیرا در منزل نور به صورت دائمی ‌‌و یکسان در طول سال وجود دارد و تغییرات دمایی زیاد نیست، بنابراین بدن تصور می‌‌کند که نیازی به تغییر پوشش مو ندارد و این امر را به صورت تدریجی انجام می‌‌دهد. گربه‌ها به طور طبیعی ساعت‌های زیادی به تمیز کردن خود می‌‌پردازند.

بیشتر وقت گربه در طول روز به خوابیدن، تمیز کردن بدن و خوردن اختصاص پیدا می‌‌کند. گربه ها برای تمیز کردن خود، پوشش بدن خود را لیس می‌زنند، موهای در هم تنیده شده و اجسام خارجی مانند شاخه های کوچک درختان را با دندان برطرف می‌ کنند و برای تمیز کردن چنگال های خود، روی صفحه خراش را چنگ می‌‌زنند.

اگر گربه شما بیش از حد به تمیز کردن خود می‌‌پردازد ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد

گربه تحت استرس است

ریزش مو زیاد شده است. این مسئله می‌‌تواند ناشی از بیماری‌ها، آبستنی یا زایمان باشد

تخریش و زخم پوست وجود دارد که می‌‌تواند ناشی از مواردی مانند التهاب و آلرژی پوست باشد

مواد تحریک کننده مانند صابون، بعد از حمام کردن در موهای بدن گربه باقی مانده اند

انگل‌های خارجی روی بدن حیوان وجود دارند مانند کک و کنه

وجود مواد خارجی مانند خار و خاشاک و شاخه‌های درخت یا خاک بر روی پوشش بدن

حضور عفونت قارچی و باکتریایی روی پوست

حیوان مورد سرزنش و تنبیه قرار گرفته و خجالت می‌‌کشد

اگر گربه شما به طور ناگهانی زمان بیشتری را نسبت به حالت معمولی مشغول تمیز کردن خود است باید دلیل آن را پیدا کرده و آن را برطرف کنید. در صورتی که موفق به این امر نشدید برای رفع بیماری احتمالی پوستی به دامپزشک مراجعه کنید.

 

 

به ما ستاره بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.