مطالب آموزشی تغذیه و جیره سگ, مطالب آموزشی و مقالات تغذیه گربه, مطالب آموزشی و مقالات سلامت سگ, مقالات آموزشی سلامت گربه

غذاهای مضر و مفید برای سگ و گربه

غذاهای مفید و مضر برای سگ و گربه

در ادامه مقاله قبلی در مورد غذای مناسب حیوان خانگی که در سایت منتشر شد ( با کلیک اینجا مقاله را بخوانید) امروز در مورد مواد غذایی مضر میخواهیم بیشتر صحبت کنیم.

آیا غذای انسان برای حیوانات مفید است؟

تقسیم کردن غذا با حیوان خانگی عادتی است که برخی از ما داریم ولی باید از نوع ماده غذایی و مقداری از آن که برای حیوان غذاهای مضر یا مفید بحساب می‌آید، آگاه باشیم.

اگر چه برخی از نژاد های سگ ها تا رسیدن به وزن بدن انسان رشد می‌کنند اما بیشتر آنها وزنی بسیار کمتر کسب خواهند کرد. مقدار کمی از یک ماده غذایی می‌تواند بر اساس اندازه سگ، برای او بسیار زیاد باشد.

غذاهایی که برای یک نوع حیوان بی خطر است الزاما برای نوع دیگر بی خطر نیست . این مسئله به علت تفاوت گونه ها در متابولیسم مواد می‌باشد. به عنوان مثال کبد گربه‌ها قابلیت محدودی در متابولیزه کردن بسیاری از مواد دارند که سبب می‌شود این حیوانات به مسمویت با برخی از مواد سمی استعداد بیشتری داشته باشند.

  • مواد سمی در مقادیر کم نیز می‌توانند خطرناک باشند.
  •  محیط خانه مانند محیطی که برای خارج کردن مواد مضر از دسترس کودکان فراهم می‌شود، باید برای حیوانات خانگی نیز تغییر کند. گذاشتن مواد خطرناک صرفا داخل ظروف پلاستیکی در دار برای سگ های بزرگ ممکن است کافی نباشد بنابراین برای حیوانات باهوش‌تر و قوی‌تر بهترین راه خارج کردن مواد مضر از دسترس آنهاست.

چند نمونه از غذاهایی که برای حیوانات مضر هستند:

شکلات:

اگر سگ شما حدودا مقدار 40 میلی گرم یا بیشتر شکلات به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود، خورده باشد باید بلافاصله او را نزد دامپزشک ببرید. موادی مانند تئوبروماین، کافئین و سایر متیل گزانتین‌ها که در این محصولات وجود دارند مواد سمی اصلی شکلات ها می‌باشند. ترکیبات متیل گزانتین سبب افزایش ضربان قلب، بی نظمی ضربان قلب می‌شوند و در مقادیر بالا تشنج و مرگ ایجاد می‌کنند. خوردن مقدار کم سبب اختلال در دستگاه گوارش و ایجاد اسهال و استفراغ می‌شود. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که شکلات‌های تیره تر سمی‌تر هستند. شکلات‌های سفید مقادیر بسیار اندکی تئوبرومین و کافئین دارند. چای و قهوه باید از دسترس سگ و گربه خارج شوند. این محصولات نیز دارای ترکیبات متیل گزانتین هستند.

غذاهای مفید و مضر برای سگ و گربه

مواد دارای زایلیتول:

امروزه محصولاتی مانند آدامس، داروهای شربتی، آب نبات‌ها، محصولات پخته شده و آماده، کره بادام زمینی، و شیرین کننده هایی که دارای زایلیتول هستند به طور گسترده در فروشگاه ها وجود دارند. همه محصولات دارای زایلیتول برای سگ‌ها سمی می‌باشند و از غذاهای مضر  بحساب می‌آید(در گربه ها مسمومیت گزارش نشده است). خوردن این ماده سبب کاهش زیاد قند خون ، آسیب به کبد یا حتی نارسایی کبدی و احتمالا مرگ می‌شود. شروع علائم مسمومیت می‌تواند کمتر  از یک ساعت تا 12 ساعت بسته به ماده خورده شده متفاوت باشد. علائم بالینی شامل استفراغ، ضعف، زردی و خونریزی می‌باشد. در مقادیر بالاتر زمانی که عملکرد کبد مختل شده است، علی رغم مراقبت‌های درمانی، نیمی از سگ ها ممکن است تلف شوند.

آووکادو:

هرچقدر هم که فکر کنید آوکادو مفید است ولی نباید آن را به سگ خود بدهید. آووکادو دارای ماده ای به نام پرسین (persin)  است. این ماده برای انسان‌های که آلرژی ندارند ضرری ندارد. اما مقدار زیادی از آن ممکن است برای سگ سمی باشد. اگر شما در منزلتان آووکادو پرورش می‌دهید، سگ خود را از آن دور نگه دارید. پرسین در برگ‌ها، دانه، پوست و البته میوه آووکادو وجود دارد.

به ما ستاره بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.