مطالب آموزشی تغذیه و جیره سگ, مطالب آموزشی و مقالات سلامت سگ

چه غذایی برای سگ بد است

چه غذایی برای سگ بد است

استخوان خام و پخته شده می‌تواند سبب تخریش، انسداد و حتی پاره شدن دستگاه گوارش حیوانات شود. استخوان مرغ بسیار مشکل زا است و می‌تواند به صورت خرده‌های تیز بشکند.

چه کسی می‌تواند در مقابل چشمان بزرگ قهوه‌ای و لبخند حیوانی زیبا تاب بیاورد و به او غذا ندهد؟ آیا دادن غذای انسان، به حیوانات آسیب می‌رساند؟ البته بستگی به غذا و محتویات آن دارد.

غذایی حاوی گاکامل (Guacamole) غذایی که از ترکیب آواکادو، پیاز، گوجه، فلفل تند و سس درست می‌شود) می‌تواند مشکلات جدی برای سگ شما ایجاد کند.

در حقیقت خیلی از غذاهای انسان‌ها را نباید حیوانات بخورند. این مسئله تنها به دلیل وزن حیوانات نیست، بلکه بعضی از غذا ها برای سگ‌ها مضرند، بعضی از این مواد غذایی که خیلی متداول هستند ممکن است شما را شگفت زده کنند:

خمیر نان

مخمر موجود در خمیر نان می‌تواند برای حیوانات خانگی مضر باشد. خطر این مخمر از طریق اتساع معده بر اثر تخمیر و نیز تاثیر خود مخمر و موادی است که در معده تولید می‌کند (مانند اتانول).

اگر میزان الکل خون به اندازه کافی افزایش یافته باشد باید حیوان برای جلوگیری از مرگ تحت مراقبت شدید قرار گیرد. هنگامی که مقادیر زیادی خمیر خورده شود برای جلوگیری از پارگی معده انجام جراحی و خارج کردن خمیر لازم است.

غذاهای دریایی، گوشت و استخوان خام

عوامل عفونی مسمویت‌زایی که غذا ها را آلوده می‌کنند به طور گسترده ای در محصولات حیوانی و انسانی حضور دارند. معمول ترین این عوامل که احتمالا مکررا در اخبار نام شان را شنده‌اید شامل موارد زیر هستند: سالمونلا، ای کلای، کمپیلو باکتر، و لیستریا. غذای پخته نشده ممکن است دارای مقادیر زیادی باکتری بوده و می‌تواند محیط آشپزخانه را آلوده کند، بنابراین رعایت بهداشت در آشپزخانه برای پیشگیری از انتقال بیماری به انسان و حیوان بسیار اهمیت دارد.

استخوان خام و پخته شده می‌تواند سبب تخریش، انسداد و حتی پاره شدن دستگاه گوارش شود. استخوان جوجه بسیار مشکل زا است و می‌تواند به صورت خرده‌های تیز بشکند.

آجیل ماکادامیا

این محصول اغلب به عنوان آجیل استرالیایی شناخته می‌شود. حیواناتی که این آجیل را خورده باشند علائم عصبی (لرزش علات، ضعف، دپرسیون و بی حالی، سفتی و خشکی بدن) و افزایش دمای بدن را نشان می‌دهند. این علائم یک تا دو روز ادامه میابد.

کشمش و انگور

چه غذایی برای سگ بد است

کشمش و انگور حتی در مقادیر کم نیز می‌توانند سبب نارسایی کلیوی بعد از سه روز از خوردن در سگ و گربه شود. حتی زمانی که این ترکیبات در محصولات خوراکی آماده استفاده شده باشند نیز می‌توانند مسمویت زا باشند. به نظر می‌رسد که حتی 3 تا 5 عدد انگور یا کشمش خورده شوند می‌توانند در برخی از حیوانات مشکل زا بوده اما در برخی دیگر نیست، بنابراین بهتر است که به طور کلی از مصرف آنها توسط حیوانات اجتناب شود.

پیاز، سیر، پیازچه

این محصولات چه به صورت خشک و چه به صورت تازه، دارای ترکیبات آلیسین و آجوئن بوده که به ترکیبات سولفور دار مضر تبدیل می‌شوند. گرما دادن یا پختن آنها از سمیت آنها نمی‌کاهد.

علائم بالینی آن در اثر تخریب گلبول‌های قرمز ایجاد شده و شامل کم خونی می‌باشد که سبب کاهش انتقال اکسیژن به بافت‌ها می‌شود. گربه‌ها نسبت به سایر گونه های حیوانات دو تا سه برابر حساس تر هستند.

برگ های ریواس

این گیاه دارای اگزالات کلسیم می‌باشد که در مصرف طولانی مدت یا مسمومیت حاد می‌تواند سبب آسیب به کلیه و نارسایی کلیوی شود. به علت مزه تلخی که دارد حیوانات از خوردن این گیاه اجتناب می‌کنند.

علائم بالینی مسمومیت با ریواس ترشح بزاق از دهان، استفراغ، اسهال، کاهش اشتها و افزایش دریافت آب و کاهش دفع ادرار هستند.

الکل

آب جو، مشروب و غذاهای دارای الکل هیچکدام خوب نیستند. دلیل آن واضح است الکل تاثیر مخرب تری در کبد و مغز سگ نسبت به انسان دارد. تنها مقداری الکل می‌تواند منجر به استفراغ، اسهال، افسردگی سیستم عصب مرکزی، مشکلات هماهنگی و تعادل، تنگی نفس، کما و حتی مرگ شود. هرچقدر سگ کوچکتر باشد تاثیر مخرب الکل بیشتر است.

نمک

دریافت مقادیر زیاد نمک می‌تواند سبب استفراغ، افزایش دمای بدن، تشنج و حتی مرگ شود. بنابراین حیوان خانگی خود را از مصرف چیپس‌های پر نمک و سایر غذاهای شور دور نگه دارید. حیواناتی که پس از مصرف مقدار زیاد نمک تشنه شده و به صورت آزاد آب در اختیارشان گذاشته می‌شود بسیار در خطر مرگ هستند.

2/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.