مطالب آموزشی تغذیه و جیره سگ, مطالب آموزشی و مقالات سلامت سگ

چگونه سگ را چاق کنیم

چگونه سگ خود را چاق کنیم؟

در این مقاله ابتدا به مسائل و مشکلاتی که باعث کاهش وزن و لاغری سگ می شوند پرداخته شده است و سپس راهکارهایی برای درشت شدن او داده شده است و راه های افزایش وزن سگ در اختیار شما گذاشته میشود. در اینجا همچنین میتوانید دستور ساخت غذاهایی مفید و مقوی برای سگ دلبندتان را آموزش ببینید. پس تا انتها با ما همراه باشید.

تغذیه مناسب برای رشد سگت میخوای؟
همین الان از متخصصش سوال کن👇👇دامپزشک آنلاین

 

چگونه بدانم سگم لاغر یا چاق است؟

ابتدا به سگ خود نگاه کنید و دور شکم او را بررسی کنید. سپس دست های خود را روی پشت او بگذارید. انگشتان شست را در طول ستون مهره حرکت دهید و سایر انگشتان را روی دنده ها قرار دهید. شما باید دنده ها را زیر انگشتانتان بدون فشار زیاد احساس کنید اما نباید آنها را ببینید. اگر دنده ها با چشم دیده شوند سگ لاغر است و اگر نتوانستید آنها را زیر انگشتان احساس کنید سگ چاق  است.

چگونه بدانیم سگ لاغر است یا چاق؟

چگونه بدانیم سگ لاغر است یا چاق؟

چگونه سگی درشت داشته باشیم؟

درحالی که چاقی مهمترین دغدغه ها و نگرانی های صاحبان سگ ها است اما در برخی موارد نیز صاحبان سگ ها میخواهند سگ شان چاق و درشت هیکل شود. سگ هایی که وزن پایین دارند ممکن است به بیماری ها حساس بوده و ضعیف شوند.

اگر سگی کالری و انرژی مورد نیاز روزانه اش تامین نشود، به تدریج تحلیل رفته و ضعیف می شود.

افزایش وزن حیوان به نظر می رسد که کار آسانی باشد. اما مهم است که این کار را به درستی انجام دهید. افزایش وزنی که به سلامتی حیوان نیز آسیبی وارد نکند فقط دادن غذاهای چرب به حیوان نیست. اگر فقط غذای چرب به حیوان  داده شود فقط توده چربی او افزایش می یابد در حالی که باید تعادلی بین افزایش بافت چربی و عضلانی برقرار شود.

یادآوری:

قبل از هر گونه تغییر جیره حتما با یک دامپزشک آشنا به امور تغذیه سگ مشورت کنید تا بهترین گزینه ها را در اختیار شما قرار دهد. برای این کار می توانید از کادر دامپزشک آنلاین کافه حیوانات استفاده کنید.

چه چیزی سگ را چاق میکند؟

چه چیزی سگ را چاق میکند؟

پیدا کردن مشکل لاغری سگ

نخستین مرحله برای افزایش وزن سگ، پیدا کردن مشکلی است که سبب کاهش وزن یا عدم افزایش وزن او می شود. پیدا کردن مشکل می تواند کلید حل آن باشد. اگر به تازگی سرپرستی سگ تان را برعهده گرفته اید، مهم ترین علت کمبود وزن او می تواند سوءتغذیه باشد.

بیماری باعث لاغری سگ میشود

اگر معده سگ مشکل داشته باشد، او از غذا خوردن دست می کشد. اگر چه بعد از گذشت چند روز ممکن است اشتهای او تا حدودی برمیگردد. در صورتی که سگ شما مقدار زیادی وزن را در یک مدت کوتاه از دست داده باشد احتمالا با یک مشکل جدی تری روبرو است.

یکی از معمول ترین این علل عفونت های انگلی هستند. کرم ها می توانند از طریق غذا و آب آلوده به تخم انگل که از طریق مدفوع دفع می شود گسترش یابند. ممکن است سگ شما آلوده به کرم باشد در حالی که شما از آن بی خبر هستید.

بیشتر کرم ها می توانند ماه ها بعد در مدفوع سگ ظاهر شوند.

کرم ها می توانند مقدار زیادی از مواد مغذی که برای زنده ماندن سگ شما اهمیت دارند را جذب کنند.

در صورتی که احتمال می دهید کاهش وزن یا عدم وزن گیری سگ شما ناشی از بیماری ها باشد او را فورا به یک دامپزشک ارجاع دهید.

چگونه سگ لاغر را چاق کنیم؟

چگونه سگ لاغر را چاق کنیم؟

غذای نامناسب سگ

تغذیه سگ نقش بسیار زیادی در سلامت او دارد. باید غذایی که در اختیار سگ خود قرار می دهید دارای کیفیت بالا باشد و تمام نیازهای تغذیه ای بدن او را تامین کنید. برای مطالعه درباره نیاز های تغذیه ای سگ می توانید مقاله غذای مناسب حیوان خانگی ما را مطالعه کنید.

عناصری مانند ذرت وسویا برای سگ مناسب نیستند. این مواد در غذاهای ارزان قیمت به جای منبع پروتئین استفاده می شوند. چنین غذاهایی را حتی اگر سگ به طور کامل هم بخورد باز هم نمی توانند نیاز او را برطرف کنند.

مشکلات رفتاری که باعث لاغر ماندن سگ میشود

اگر سگ شما کاملا از خوردن غذا امتناع می کند باید رفتار او را تحت نظر قرار دهید. برخی سگ ها بسیار در غذا خوردن سخت گیر هستند. آن ها ممکن است از غذایی که همیشه به او میدهید خسته شود یا برخی از مواد داخل آنرا دوست نداشته باشد. اگر مشکل این باشد باید غذای او تغییر دهید تا غذای مورد علاقه اش را پیدا کیند. یا می توانید موادی که سبب خوش طعم شدن غذا می شوند را به آن اضافه کنید.

مسئله دیگری که می تواند اشتهای سگ شما را تحت تاثیر قرار دهد افسردگی و اضطراب است. حیوانات خانگی هم مانند انسان ها ممکن است طیفی از احساسات را تجربه کنند. که برخی از آن ها می تواند سبب بی حالی و از دست رفتن اشتهای حیوان شود.

چکار کنیم سگ چاق شود

چکار کنیم سگ چاق شود

قبل از شروع افزایش وزن سگ هدف را تعیین کنید

قبل از اینکه روند افزایش وزن سگ را آغاز کنید باید بدانید که می خواهید به چه وزنی برسید. بهترین و سالم ترین وزن برای سگ شما بستگی به نژاد او دارد.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که ممکن است انجام دهید این است که بدون برنامه شروع به افزایش وزن حیوان بکنید. برای افزایش وزن او برنامه ریزی کنید، یادتان باشد که آنها نیز مخلوقاتی هستند که مانند انسان ها برای افزایش وزن آنها باید برنامه ریزی وجود داشته باشد.

برای اینکه شما راحتتر بتوانید در مورد وزن ایده ال سگ خود تصمیم بگیرید، در این قسمت استاندارد وزن انواعی از نژادهای سگ نر و ماده را برای شما گرداوری کرده ایم.

نژاد سگ سگ نر (kg) سگ ماده (kg)
وزن سگ ژرمن 34-38.5 27-32
وزن سگ سرابی 65-100 55-90
وزن سگ شیتزو 4.5-8.1 4.5-8.1
وزن سگ هاسکی 20-27 16-21
وزن سگ پامرانین 1.8-2 2-2.5
وزن سگ روتوایلر 45.5-54.5 36-41
وزن سگ اشپیتز مینیاتوری 4-5 4-5
 وزن سگ افغان 27-32 23-30
وزن سگ شی هواهوا 2.7 2.7
وزن سگ چاوچاو 23-32 18-32
وزن سگ مالتیز 2-4 2-4
وزن سگ پودل (مینیاتوری) 5.5-7 5.5-7
وزن سگ توی پودل 3.5-5.5 3.5-5.5
وزن سگ گلدن رتریور 31.7-36.3 27.2-31.7

افزایش کالری دریافتی سگ

آسان ترین راه افزایش میزان کالری دریافتی سگ است. بعد از گذشت چند هفته و ماه میبینید که وزن سگ شما افزایش یافته است. افزایش کالری و انرژی موجود در غذا را کم و آهسته انجام دهید و از نتایج سریع بپرهیزید.

روند افزایش وزن سگ خود را آهسته آغاز کنید

برای اینکه مطمئن شوید سگ شما افزایش وزن سالمی دارد، باید این روند را آهسته آغاز کنید. خوراندن بیش از حد غذا می تواند به سلامتی او آسیب بزند. این امر سبب ایجاد ((سندرم تغذیه مجدد)) می شود. به این معنا که سگ هایی که از سوءتغذیه رنج می برند اگر به ناگاه غذای کافی و باکیفیت در اختیارشان قرار داده شود ممکن است بدن آن ها قادر به استفاده از این مواد مغذی نبوده و دچار عدم تعادل هورمونی و الکترولیتی شوند.

برای شورع، میزان کالری که الان دریافت می کند را برآورد کرده و آن را 10 درصد افزایش دهید. حداقل یک هفته با همین مقدار کالری ادامه دهید. بعد از این مدت رفتار و میزان پیشرفت را بررسی کنید.

همچنین وضعیت مدفوع حیوان را نیز چک کنید تا مطمئن شوید که غذای سالمی در اختیار او گذاشته اید. بعد از یک هفته ابتدایی، میتوانید 10 درصد دیگر نیز به کالری غذا اضافه کنید. می توانید این افزایش کالری را در بازه های یک هفته ای انجام دهید تا زمانی که به بهترین و سالم ترین میزان کالری برسید.

چگونه سگ را چاق کنیم

چگونه سگ را چاق کنیم

چه غذایی سگ را درشت میکند؟

غذاهایی که کیفیت بالایی دارند، حاوی مقدار مواد مغذی بیشتری نسبت به غذاهای ارزان تر در هر تکه خود هستند.

از غذاهایی استفاده کنید که پروتئین بیشتری دارند. البته فقط پروتئین مهم نیست بلکه مهم اینست که منبع این پروتئین از گوشت گوساله، مرغ، بره یا ماهی باشد. پروتئین هایی که منبع اصلی آن ها گوشت باشد اسید آمینه های بیشتری نسبت به منابع دیگر مانند گیاهان دارند.

مکمل افزایش وزن سگ

می توانید به غذایی که سگ به صورت معمول مصرف می کند مکمل های غذایی اضافه کنید. این مکمل ها می توانند میزان کالری و مواد مغذی دیگر مانند ویتامین ها و مواد معدنی را تضمین کنند.

می توانید مقداری غذای مرطوب را به همراه غذای خشک به حیوان بدهید، این کار هم مزه غذا را بهبود می بخشد و هم مواد مغذی آن را تضمین می کند.

همچنین می توانید تکه های آب پز شده گوشت و یا مرغ را به این غذای خشک اضافه کنید. غذاها یا مکمل هایی که سرشار از ویتامین های گروه B هستند بسیار برای این کار مفید می باشند. ویتامین B سبب شکسته شدن غذا به انرژی قابل استفاده برای بدن می شود.

غذاهایی که حاوی ویتامین B هستند شامل تخم مرغ و جگر هستند. مانند هر گونه تغییر غذای دیگر، اضافه کردن این مواد غذایی نیز به غذای حیوان باید آهسته آهسته باشد.

مکمل افزایش وزن سگ

مکمل افزایش وزن سگ

استفاده از غذاهای خانگی برای تقویت سگ لاغر

اگر چه غذاهای تجاری که برای سگ ها طراحی شده اند بسیار مناسب هستند، هنوز هم غذای خانگی ارزش زیادی برای استفاده دارند. وقتی از غذای خانگی استفاده می کنید می توانید هر آنچه که احساس می کنید سگ تان به آن نیاز دارد را به غذای او اضافه کنید.

شما می توانید از رسپی (مخلوط) های مختلفی که برای سگ های در حال افزایش وزن استفاده می شوند استفاده نمایید.

دستور ساخت غذای خانگی برای سگ در حال افزایش وزن:

10 پوند گوشت گوساله تکه شده

پنیر 4 % چربی محلی 4 کیلوگرم

500 گرم پنیر خامه ای

1 و یک چهارم فنجان روغن زیتون

1 و نیم فنجان ملاس

10 عدد تخم مرغ خام

10 پاکت ژلاتین بدون بو و رایحه

مقداری نمک

همه این مواد را در یک ظرف بزرگ بریزید، بهتر است که پوسته تخم مرغ را نیز در ظرف بریزید، این پوسته می تواند تامین کننده کلسیم برای سگ باشد. مخلوط را کاملا به هم بزنید و سپس به اندازه های 2.5 سانتی متری در آورده و در فریزر قرار دهید. رسپی آماده استفاده است. از فریزر برداشته، یخ آن را آب کنید و در اختیار سگ تان قرار دهید.

چگونه سگ را چاق کنیم؟

چگونه سگ را چاق کنیم؟

وعده های غذایی را بیشتر کنید

افزایش وعده های غذایی و تقسیم غذای روزانه به وعده های بیشتر یکی دیگر از راه های افزایش وزن سگ است. بخصوص اگر سگ شما اشتهای پایینی داشته باشد. وعده هایی که حجم کمتر دارند متابولیسم انرژی را در سگ شما افزایش می دهد.

به علاوه وقتی وعده های غذایی بیشتر می شود سگ ها برای وعده غذایی جدید مشتاق تر و هیجان زده تر خواهند شد. این ویژگی برای سگ هایی که در غذا خوردن سخت پسند هستند بسیار کارایی دارد.

وقتی وعده ها را افزایش می دهید، این وعده ها باید در زمان خاصی در روز باشند تا سگ به آن ها عادت کند. زیرا وقتی زمان منظم و مشخصی وجود داشته باشد، سگ ها دقیقا در همان زمان گرسنه خواهند شد و تمام غذا را مصرف می کنند.

ورزش کردن، یک روش افزایش وزن سگ

سگ شما برای اینکه سالم بماند باید روزانه ورزش کند. وقتی که روند افزایش وزن آغاز می شود، این غذای اضافه باید همزمان با ساخت ماهیچه ها نیز باشد.

سگ های لاغر عضلات کمتری دارند بنابراین برای اینکه حیوان قوی شود باید ورزش کند. وقتی شما کالری و پروتئین غذای سگ را افزایش دهید، اینها به عنوان سوخت برای افزایش عضلات حیوان استفاده خواهند شد.

علاوه بر رشد عضلات، ورزش کردن روحیه و رفتار آنها را نیز بهبود می بخشد. سگ هایی که خوشحال نباشند غذا هم نمی خورند. ورزش و تفریح برای سگ روشی بسیار خوب برای از بین بردن استرس و اضطراب در آن ها است.

ورزش کردن سگ

ورزش کردن سگ

نگه داشتن سگ در وزن ایده آل

وقتی که سگ عزیز تان را به وزن ایده آل او رساندید باید بتوانید این وزن را حفظ کنید. در این زمان باید میزان کالری دریافتی حیوان را به مقدار طبیعی آن برگردانید.

غذایی برای سگ تان پیدا کنید که کیفیت بالا داشته باشد و در کنار میزان نرمال انرژی، حاوی ویتامین ها، پروتئین ها مواد معدنی و سایر مواد مغذی مورد نیاز او باشد. غذاهای خشک سگ که به صورت تجاری تهیه و طراحی شده اند جزو بهترین گزینه ها برای کنترل و بالانس کردن انرژی و مواد مغذی سگ شما و نگه داشتن او در وزن ایده آل هستند.

غذای خشک بوش مخصوص سگ بالغ نژاد کوچک 1kg

۱۴۹,۰۰۰ تومان

غذای سگ بالغ نژاد بزرگ مدل Optiness جوسرا 900g

۰ تومان

غذای خشک بوش Mini adult مخصوص سگ های بالغ نژاد کوچک 3 Kg

۰ تومان

غذاي خشك Balance جوسرا سگ با فعالیت کم یا سن بالا 900g

۰ تومان

غذای خشک سگ بالغ نژاد بزرگ Mofeed مفید 5kg

۰ تومان

غذای خشک Mofeed مفید مخصوص توله سگ نژاد کوچک 2 Kg

۰ تومان

غذای خشک سگ بالغ نژاد کوچک Mofeed مفید 2kg

۹۰,۰۰۰ تومان

غذای خشک مفید Mofeed مخصوص توله سگهای نژاد بزرگ

۱۴۰,۰۰۰ تومان

غذای خشک 21% نوتری مخصوص سگ بالغ 2 Kg (فله)

۴۰,۰۰۰ تومان

غذای خشک نوتری29% مخصوص توله سگ 1kg

۳۲,۰۰۰ تومان

غذای خشک مونژه توله سگ و سگ های باردار و شیرده

۰ تومان

غذای خشک مونژ توله سگ نژاد کوچک 800g

۰ تومان
نتیجه گیری

افزایش وزن سگ کار سختی نیست، در واقع این کار بستگی به صبر و هوشیاری شما دارد. انتظار افزایش وزن یک شبه نداشته باشید، هدف را مشخص کنید و طبق برنامه پیش بروید.

اگر شما هم تجربه ای درباره چاق و درشت کردن سگ دارید در بخش دیدگاه ها با ما درمیان بگذارید.

تغذیه مناسب برای رشد سگت میخوای؟
همین الان از متخصصش سوال کن👇👇دامپزشک آنلاین

 

سوالات متدوال درباره چاق کردن سگ

از راه های افزایش وزن سگ میتوان به ورزش کردن، بیشتر کردن وعده های غذایی، استفاده از مکمل ها، استفاده از غذاهای خانگی برای تقویت سگ لاغر اشاره کرد.

4.3/5 - (35 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.