مطالب آموزشی نگهداری و پرورش سگ, مطالب آموزشی و مقالات سلامت سگ

آشنایی با سگ شیتزو

شیتزو تریر

تاریخچه سگ شیتزو تریر

سگ‌های نژاد شیتزو منشا باستانی دارند. مطالعه‌ای نشان می‌دهد که این نژاد یکی از ۱۴ نژاد قدیمی‌در بین نژادها بوده است. شاید بپرسید که سگ شیتزو برای کدام کشور است؟ باید گفت که  استخوان‌های این نژاد که در چین یافت شده اند نشان دادند که این سگ‌ها هشت هزار سال قبل از میلاد مسیح در آنجا حضور داشته‌اند.

برخی معتقدند که این نژاد توسط راهبان تبتی توسعه یافته و به عنوان هدیه به خانواده سلطنتی چینی داده شده است. همچنین حدس زده می شود که شیتزو در چین با تلاقی نژادهای دیگر پرورش داده شده اند. صرف نظر از اینکه این نژاد در کجا توسعه یافته است – تبت یا چین – واضح است که شیتزو یک همراه ارزشمند از زمان های اولیه بوده است. نقاشی‌ها، هنرها و نوشته‌های مربوط به سلسله تانگ چین (618-907 پس از میلاد مسیح) سگ‌های کوچکی شبیه به شیتزو را به تصویر می‌کشند.

تاریخچه شیتزو

تاریخچه شیتزو

ویژگی‌های نژاد شیتزو تریر

طول عمر11-14 سال
وزن4 تا 7 کیلوگرم
قد25 سانتی متر
طول و شکل موهابلند و صاف
رنگ  موهاهمه رنگ ها
نیاز به شانه کردنزیاد
نیاز به  توجه/اجتماعی بودنزیاد
تمایل به پارس کردنزیاد
نیاز به ورزشکمتر از 20 دقیقه در روز
سطح انرژیمتوسط

وزن و سایز سگ های نژاد شیتزو تریر

سگ‌های نژاد شیتزو، جزو نژاد‌های کوچک بوده و وزن سگ‌های نر و ماده آنها بین ۴ تا ۷ کیلوگرم و قدشان بین ۲۳ تا ۲۶ سانتی متر است. سگ‌های این نژاد با محیط اطراف خود بسیار وفق پیدا می‌کنند و تا زمانی که در کنار شما حضور داشته باشند از زندگی خود لذت می‌برند.

سگ شیتزو می‌تواند در آپارتمان‌های کوچک شهری، خانه‌های بزرگ اطراف شهر یا روستاها زندگی کند. این سگ‌ها باید در داخل منزل زندگی کنند و نباید در قفس‌ها و پناهگاه‌هایی در خارج از خانه نگهداری شوند.

ویژگی شخصیتی سگ شیتزو چگونه است

با توجه به اون مدل صورت! اون چشمان تیره درشت که با آن حالت شیرین به تو نگاه می کنند! جای تعجب نیست که صاحبان شیتزو هزار سال است که از داشتن این “شیر سگ” کوچک بسیار خوشحال بوده اند. جایی که شیتزو می رود، لبخند و شیطنت به دنبالش می آید.. برای شی تسو (که در غرب «شید-باغ وحش» یا «شیت سو» تلفظ می‌شود؛ چینی‌ها می‌گویند «شِر-زر»)، ناز بودن و سرزنده بودن در واقع یک روش زندگی است.

اگر در آپارتمان زندگی می کنید یا حیاط خلوت بزرگی ندارید، این نژادبه عنوان یک سگ کوچکی که برای گذراندن بیشتر روز خود در قصرهای سلطنتی پرورش یافته اند، حیوان خانگی مناسبی به شمار میرود.

برخی از سگ ها برای حفر چاله ها و تعقیب گربه ها زندگی می کنند، اما ایده سرگرم کننده شیتزو این است که در حالی که شما سعی می کنید تلویزیون تماشا کنید در آغوش شما بنشیند و به شما آرامش دهند. در واقع همه نژاد های مختلف سگها هدفی دارند، برای مثال شخصیت سگ شیتزو به این گونه است که با شما همراه و همدم باشد، پس از او انتضار نداشته باشید که کارهایی مانند نگهبانی و شکار و غیره را به خوبی انجام دهند.

محبت از ویژگی های بارز آنها است. آنها دوست دارند دائم در کنار شما باشند و وقتی از شما محبت میبینند و به شما محبت میکنند، خوشحال میشوند. البته این سگها یک سگ شاداب و سرزنده هستند و ممکن است به تازه واردان خانه شما پارس کنند هرچند که از دقیقه اول ورود مهمانانتان با آنها دوست میشوند.

سگ شیتزو تریر

سگ شیتزو تریر

میزان ورزش و بازی با شیتزو

چگونه با سگ شیتزو تریر بازی کنیم؟ برای این سگ، حیاط خلوت کوچکی برای بازی کردن نیز کفایت می‌کند. این سگ‌ها پیاده روی کمی‌ در هر روز نیاز دارند و سگ‌های بسیار فعالی نیستند. آن‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند که بر روی دامان شما نشسته، در داخل خانه راه بروند، با اسباب بازی‌های خود بازی کنند و به سمت در بروند تا به افرادی که وارد خانه می‌شوند خوش آمد بگویند.

ولی اگر میخواهید یک سگ سالم و خوشحال داشته باشید شیتزو شما هر روز به یک ساعت ورزش نیاز دارد تا در وزن درست و سالم بماند. این فعالیت باید به چند پیاده‌روی کوتاه با زمان زیادی برای بو کشیدن، کاوش و بازی در یک منطقه امن تقسیم شود. علاوه بر این، شیتزو شما از زمان بازی فراوان با شما و جلسات آموزشی کوتاه برای فعال نگه داشتن ذهن مشتاق خود لذت خواهد برد.

میزان فعالیت شیتزو تریر

میزان فعالیت شیتزو تریر

مراقبت‌های لازم از سگ شیتزو – shih tzu

این سگ‌ها نیز مانند سایر نژادها که صورت کوتاهی دارند به گرما حساس هستند. در روزهای گرم، این سگ‌ها باید در اتاقی با تهویه مناسب نگهداری شوند.

سگ‌های این نژاد بدون ترس از روی تختخواب و صندلی‌ها می‌پرند. اگرچه ممکن است از نظر شما این ارتفاع زیاد نباشد، اما برای شیتزو‌های کوچک ارتفاع زیادی است و این پرش‌ها متاسفانه اغلب سبب آسیب به حیوان می‌شوند.

قسمت‌های قدامی ‌بدن سگ‌های این نژاد، سنگین است و سقوط آن‌ها به سمت جلو سبب آسیب و حتی ضربه شدید به سر آنها می‌شود بنابراین هنگامی‌که سگ شیتزوی خود را بلند کرده و او را حمل می‌کنید، مراقب پریدن او باشید. او را محکم در دستان خود نگه دارید و جلوی پریدنش را از روی دست‌های خود یا وسایل خانه بگیرید.

شیتزو تریر

شیتزو تریر

بیماری های سگ شیتزو تریر

بسیاری از بیماری ها ژنتیکی هستند یعنی مربوط به نژاد این سگها میباشند. در این قسمت شایع ترین مسائلی که ممکن است برای سگ شیتزو اتفاق بیوفتد را بیان خواهیم کرد. البته این بدان معنی نیست که سگ شما قرار است به این بیماری ها دچار شود بلکه به این معنی است که سگ شیتزو نسبت به سگ های نژاد دیگر بیشتر در معرض این نوع بیماری ها است. البته، ما نمی‌توانیم همه احتمالات را در اینجا پوشش دهیم.

نیاز به مشاوره دامپزشکی به صورت آنلاین داری ؟
اگر برای حیون خونگی عزیزت نیاز به مشاوره و ویزیت دامپزشک به صورت آنلاین داری کافیه به صفحه مشاوره آنلاین مراجعه کنی و درخواستت رو ثبت کنی. خیلی سریع باهات تماس میگیریم.دامپزشک آنلاین

مشکلات دندانی سگ های شیتزو تریر

بیماری های دندان یکی از مشکلات شایع و مزمن در سگها است که 80% از کلیه سگها را تا دو سالگی دچار میکند. متاسفانه به نظر میرسد که سگ شیتزو  بیشتر از سایر سگها ممکن است به این بیماری دچار شود.

بیماری های دندانی با تجمع جرم روی دندان شروع می شود و به عفونت لثه و ریشه دندان ها تبدیل می شود. اگر شما بیماری های دندانی را پیشگیری یا درمان نکنید، ممکن است رفیقتان دندان های خود را از دست بدهد و در خطر آسیب به کلیه ها، کبد، قلب و مفاصل قرار گیرد. در واقع، طول عمر شیتزو شما حتی ممکن است یک تا سه سال کوتاه شود! پس بهتر است برای پیشگیری از مشکلات دندانی، دندانهای سگ خود را به طور مرتب مسواک بزنید.

چاقی شیتزو تریر

چاقی میتواند یک مشکل جدی در شیتزوها باشد که باعث ایجاد یا بدتر شدن مشکلات مفصلی، اختلالات متابولیک و گوارشی، کمر درد و بیماری قلبی شود. به طور مثال درسته که خیلی وسوسه بر انگیزه که ظرف غذای خودتان را با سگتان به اشتراک بذارید بخصوص وقتی که او با چشمان گردش شما را نگاه میکند. ولی شما میتوانید بجای این کار سگ خود را در آغوش بگیرید و او را ماساژ دهید یا او را با خود به پیاده روی ببرید و مطمئن باشید که در این صورت هم شما و هم سگتان بیشتر خوشحال خواهید شد.

شیتزو تریر

شیتزو تریر

مشکلات چشم در سگ شیتزو

متأسفانه، شیتزو می تواند چندین بیماری مختلف چشمی را به ارث برده یا به آنها مبتلا شود، که برخی از آنها در صورت عدم درمان فوری ممکن است باعث کوری شوند و بیشتر آنها می توانند بسیار دردناک باشند!

از آنجایی که کره‌های چشمی شیتزو شما به طور طبیعی بیرون زده‌اند بنابراین او در برابر آسیب‌های چشم آسیب‌پذیرتر است.

خراش یا سوراخ شدن قرنیه (پوشش محافظ روی کره چشم) شایع ترین آسیب چشمی است. به طور مثال اجازه ندهید در حال رانندگی با سرعت بالا حیوان خانگی شما سرش را از پنجره ماشین بیرون کند زیرا این نیز یکی از دلایل مکرر آسیب چشم است. اگر چشمان حیوان خانگی شما دچار مشکل شده است، فوراً با دامپزشک در تماس باشید. قرنیه آسیب دیده دردناک است و باید فورا درمان شود. ممکن است نیاز به دارو و گاهی جراحی باشد.

تربیت نژاد شیتزو تریر

با وجود این که سگ‌های این نژاد اهلی، آرام و مهربان هستند اما مانند هر سگ دیگری نیاز به اجتماعی شدن و تمرین دارند. این سگ‌ها نیز در صورتی که خوب اجتماعی نشوند ممکن است ترسو و خجالتی تربیت شوند. این تربیت باید در سنین پایین یعنی در دو تا پنج ماهگی انجام شود.

شیتزوها به شدت به تنبیه و داد و فریاد حساس هستند و ممکن است هنگام ترس رفتار نادرست داشته باشند. در نتیجه، روش‌های مبتنی بر پاداش بهترین روش هستند. برای آموزش دستوراتی مانند «بنشین» و «بمان» از یک کلیکر و تشویقی سگ استفاده کنید. به محض اینکه سگ شما رفتار درستی از خود نشان داد روی کلیکر کلیک کنید و سپس به او تشویقی سگ بدهید. از آنجایی که شیتز می تواند سرسخت باشد، مهم است که لازم باشد تا  دستورات جدید را چندین بار در روز تمرین کنید و در طول زندگی سگ خود به اموزش ادامه دهید.

تربیت شیتزو

تربیت شیتزو

برخورد سگ شیتزو با مهمانان

این سگ‌ها بسیار هوشیار و دوست داشتنی هستند ولی ممکن است در برابر افرادی که تازه وارد خانه می‌شوند واق واق کنند، اما نباید نگران باشید زیرا خیلی زود با مهمان شما در حالی که در حال ورود به داخل منزل است دوست خواهد شد.

پوشش بدن و نیاز به شانه کردن نژاد شیتزو

موهای بلند و براق سگ شیتزو بسیار زیبا است و رنگ‌های زیادی دارد. این رنگ‌ها شامل سیاه، سیاه و سفید، خاکستری،سفید و قرمز و سفید است. این موهای زیبا نیاز به آرایش و نگهداری زیادی دارند. شانه کردن روزانه، برای پیشگیری از ژولیده شدن و درهم تنیدن موها لازم است. معمولا به دلیل سختی نگهداری موهای بلند شیتزو اکثر صاحبان موهای سگ شیتزو خود را کوتاه نگه میدارند. کوتاهی مو معمولا باید هر 6 تا 8 هفته یک بار توسط یک آرایشگر مجرب انجام شود.

مراقب پوست اطراف دهان و بینی شیتزو باشید، گهگاه آن را کوتاه کنید و این ناحیه را تمیز نگه دارید، زیرا غذا می تواند در اطراف آن جمع شود و پوست را زخمی کند، که به طور بالقوه می تواند منجر به عفونت شود. به دلیل شکل سر و چشمان نسبتاً بزرگ، ممکن است متوجه جمع شدن گلوله در گوشه چشم آنها شوید. برای تمیز نگه داشتن آنها و جلوگیری از رنگی شدن زیر چشم، باید به آرامی این ناحیه را با دستمال پاک کنید.

رنگین کمان رنگ‌های پوشش بدنی شیتزو برای اکثر صاحبان شیتزو جذاب است و هنگامی که خریداران متوجه می‌شوند که انتخاب‌های زیادی دارند، در نهایت این جذابیت اغلب منجر به وسواس می‌شود.

شانه کردن شیتزو

شانه کردن شیتزو

غذای سگ شیتزو چه چیزی و چه مقدار باید باشد

غذای مناسب برای یک توله سگ شیتزو رژیم غذایی یخچالی (غذای تازه تجاری و خانگی) است. این مدل غذا برای ساخت توده عضلانی بدون چربی، کنترل وزن و بهبود کیفیت موها و پوست آنها مفید است. غذای شیتزو باید شامل یک رژیم غذایی متعادل و سالم باشد که برای جلوگیری از چاقی او تنظیم شده باشد. این غذا باید مواد معدنی و ویتامین‌های لازم را نیز فراهم ‌کند. ویتامین ها و خصوصا مواد معدنی، برای داشتن موی بلند و براق مهم هستند.

این نژاد مستعد ابتلا به مشکلات دندانی است بنابراین اگر از غذاهای مرطوب استفاده می کنید باید اهمیت بیشتری به سلامت دهان  و دندان سگ شیتزوی خود بدهید. مورد دیگر غذای خام مخصوص شیتزو است که میتواند غذای تجاری بسته بندی شده باشد که معمولا برندهای خارجی هستند و در برخی پتشاپ های ایران نیز موجودند و بعد از تهیه باید در یخچال نگهداری شوند. این غذا باید حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم، فسفر، منیزیم و چربی های امگا 3 و 6 باشد. غذاهای غنی از این مواد باعث می شود سگ شما دندان ها و استخوان های قوی تری پیدا کند.

رژیم غذایی این نژاد باید حاوی حدود 50 درصد پروتئین با کیفیت بالا باشد که می تواند از طریق غذای خشک سگ، غذای خانگی یا غذای مرطوب تجاری تامین شود. تامین پروتئین با کیفیت می تواند از طریق، گوشت قرمز و مرغ، ماهی ها، تخم مرغ خام و برخی محصولات لبنی مانند ماست انجام شود. می توانید برنج قهوه ای پخته شده، نان قهوه ای خرد شده و پوره سیب زمینی را نیز به آن اضافه کنید چراکه این مواد منابع کربوهیدرات هستند.

می توانید به سگ شیتزوی خود میوه و سبزیجات نیز بدهید این گیاهان شامل لوبیا، کدو تنبل، کلم بروکلی، گل کلم، موز، گلابی، آووکادو و غیره هستند. با این حال، بهتر است برای اطلاع از نسبت دقیق غذای سگ با دامپزشک مشورت کنید.

غذای شیتزو تریر

غذای شیتزو تریر

مقدار توصیه شده 1/2 یا یک فنجان غذای خشک در روز است

توجه کنید اینکه سگ بالغ شیتزو شما چقدر در روز غذا میخورد به سن، وزن، متابولیسم و سطح فعالیت او بستگی دارد. سگ ها نیز مانند انسانها منحصر به فرد هستند و به یک میزان ثابت غذا نمیخورند. تقریبا میشود گفت یک سگ فعال به میزان غذای بیشتر از یک سگ با فعالیت کم، نیاز دارد. کیفیت غذایی که تهیه میکنید نیز در این مورد نقش مهمی ایفا میکند.

ارتباط سگ شیتزو با کودکان و سایر سگ‌ها

سگ شیتزو تریر یک حیوان خانگی فوق العاده برای شما است. این سگ با سایر سگ‌ها و حیوانات خانه شما همراه شده و به خاطر شخصیت آرام خود، همراه و همدم خوبی برای کودکان است.

کودکان باید برای بازی کردن با سگ شیتزو روی زمین بنشینند. با این کار، خطر افتادن حیوان از ارتفاع از بین می‌رود. بچه‌ها باید آموزش ببینند که انگشتان خود را از چشمان سگ دور نگه دارند تا به آن آسیب نرسانند.

رابطه سگ شیتزو با بچه

رابطه سگ شیتزو با بچه

امیدوارم که از مطالعه این مقاله لذت و بهره کافی را برده باشید. شما هم اگر سگ شیتزو دارید در مورد اخلاقیاتش و سایر خصوصیاتش در کامنتها با ما به اشتراک بذارید.

نیاز به مشاوره دامپزشکی به صورت آنلاین داری ؟
اگر برای حیون خونگی عزیزت نیاز به مشاوره و ویزیت دامپزشک به صورت آنلاین داری کافیه به صفحه مشاوره آنلاین مراجعه کنی و درخواستت رو ثبت کنی. خیلی سریع باهات تماس میگیریم.دامپزشک آنلاین

 

سوالات متداول درباره سگ شیتزو

شیتزوها به شدت به تنبیه و داد و فریاد حساس هستند و ممکن است هنگام ترس رفتار نادرست داشته باشند. در نتیجه، روش‌های مبتنی بر پاداش بهترین روش هستند. برای آموزش دستوراتی مانند «بنشین» و «بمان» از یک کلیکر و تشویقی های آموزشی مخصوص سگ استفاده کنید

رژیم غذایی این نژاد باید حاوی حدود 50 درصد پروتئین با کیفیت بالا باشد که می تواند از طریق غذای خشک سگ، غذای خانگی یا غذای مرطوب تجاری تامین شود. تامین پروتئین با کیفیت می تواند از طریق، گوشت قرمز و مرغ، ماهی ها، تخم مرغ خام تهیه شود.

4.3/5 - (32 امتیاز)

1 نظر در “آشنایی با سگ شیتزو

  1. جلال گفت:

    عالی… ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.