مطالب آموزشی پرورش و نگهدرای پرندگان, مطالب آموزشی نگهداری و پرورش خرگوش, مطالب آموزشی نگهداری و پرورش سگ, مطالب آموزشی نگهداری و پرورش گربه, مطالب آموزشی و مقالات سلامت پرندگان, مطالب آموزشی و مقالات سلامت خرگوش, مطالب آموزشی و مقالات سلامت سگ, مقالات آموزشی سلامت گربه

انتخاب حیوان خانگی مناسب

انتخاب حیوان خانگی مناسب

انتخاب حیوان خانگی مناسب می‌تواند باعث از بین رفتن بسیاری از تشویش ها و استرس های زندگی شود. اشتراک زندگی شما با حیوانات خانگی تان یک تجربه لذت بخش، مفید و با ارزش است. وقتی که از صاحب یک حیوان درباره لذت رو به رو شدنش با خوشامد گرم حیوان خانگی او زمان ورودش به منزل، سوال می کنید، متوجه می شوید که حیوان خانگی چقدر می تواند سبب شادی و نشاط در زندگی فرد شود.

نگهداری از حیوان خانگی

 نگهداری از حیوان خانگی باعث احساس تعهد به یک حیوان در طول زندگی او می شود. بنابراین نگهداری از حیوانات نباید تصمیمی باشد که از روی انگیزه آنی و بدون فکر قبلی اتخاذ شده باشد. از آنجایی که تمام اعضای خانواده تحت تاثیر این تصمیم قرار خواهند گرفت باید در این مورد با آنها نیز مشورت شود.

باید به این نکته دقت شود که آیا حیوانی که می خواهید انتخاب کنید با شرایط منزل سازگار است یا خیر. به طور کلی حیوانات جوان آسان تر از حیوانات مسن به شرایط جدید عادت می کنند. سازگاری نوع و جنس حیوان با منزل نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

شما در صورتی که از تامین نیاز های حیوان خود و ایجاد یک زندگی شاد و سالم برای او مطمئن باشید و از اینکه نگهداری یک حیوان خانگی می تواند چه تاثیراتی بر انسان و جامعه اطراف او داشته باشد اطلاع داشته باشید، قطعا از فواید نگهداری از حیوان خانگی بهره مند خواهید شد.

حیوان شما نیز از داشتن یک صاحب با ملاحظه، دلسوز و آگاه لذت خواهد برد.

مسئولیت  نگهداری از حیوان خانگی

مراقبت از حیوان خانگی موهبتی است که نیازمند تعهد، سرمایه گذاری و امادگی کافی می باشد. یک صاحب مسئول و دلسوز  باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • حیوانی را انتخاب کند که به خوبی با سبک زندگی او سازگار باشد.
  • فقط نوع و تعدادی حیوان را نگهداری کند که می تواند همه چیز او را به میزان کافی فراهم نماید.
  • متعهد به نگهداری از حیوان تا انتهای زندگی او باشد.
  • باید مطلع باشد که نگهداری از یک حیوان خانگی نیازمند صرف هزینه و زمان می باشد.
  • باید آمادگی کافی برای انجام اقدامات مناسب مانند پیشگیری از بیماری ها، مراقبت های اورژانسی ، تغذیه، عقیم سازی، تمرین، تربیت و … داشته باشد.

 

چه نوع حیوان خانگی برای شما مناسب است

خرید یا نگه داری حیوان خانگی بر اساس یک وسوسه یا تصمیم آنی می تواند باعث شود که منزلتان هم برای خودتان و هم برای حیوانی که وارد منزل شده است محل شاد و با نشاطی نباشد. برای انتخاب خود جستجو، تحقیق و پرس و جو کنید.

سگ ها صمیمی و با وفا هستند و همراهی کردن را دوست دارند. صاحب سگ می تواند از فعالیت و تفریح در خارج خانه و نیز ارامش و استراحت در داخل خانه به همراه سگ خود لذت ببرد. سگ ها می توانند در بیشتر موقعیت ها (از توپ بازی کردن با دوستان تا خواندن یک کتاب یا تماشای تلوزیون به همراه همسرتان) سبب افزایش نشاط و شادی گردند.

گربه ها می توانند حیوانات اجتماعی و فعالی باشند به دنبال توپ ها بدوند یا قایم باشک بازی کنند. این حیوانات هم نشینان خوبی در اوقات استراحت هستند، روی دامن صاحب خود می نشینند و رضایت و خوشنودی خود را با صدای خر خر نشان می دهند. گربه ها تمایل دارند که بیشتر خود کفا باشند، و می توانند بیشتر یا تمام عمر خود را داخل منزل، با شادی و نشاط زندگی کنند.

در برخی موارد حیوانات غیر معمول نیز می توانند حیوانات خانگی بسیار خوبی باشند. این حیوانات می توانند شامل خرگوش های مینیاتوری و جوندگان کوچک، پرندگان زینتی، ایگوانا و ماهیان آکواریومی باشند. اطمینان حاصل کنید که شما و سایر اعضای خانواده اطلاعات کاملی درباره حیوان مورد نظر قبل از خرید آن دارید.

عواملی که باید هنگام انتخاب یک حیوان خانگی مد نظر قرار گیرند:

  • آگاهی از ویژگی های نوع یا نژاد حیوان مورد نظر
  • مدت زمانی که می توانید برای انجام امور حیوان صرف کنید
  • نوع منزل
  • سبک زندگی
  • عمر مورد انتظار شما از حیوان
  • هزینه ای که می توانید صرف کنید
  • خشنودی و موافقت اعضای خانواده
به ما ستاره بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.