مطالب آموزشی نگهداری و پرورش سگ, مطالب آموزشی و مقالات سلامت سگ

تغذیه سگ باردار

تغذیه سگ باردار

زمان مناسب برای جفت گیری سگ ماده

جلوگیری از سو تغذیه سگ باردار از قبل از زایمان تا زمان زایمان برای سلامتی خود او و توله هایش بسیار مهم است.

میدانیم که تغذیه و مراقبت‌های مناسب قبل از زایمان نقش مهمی در تضمین سلامت فرزندان در انسان‌ها ایفا میکنند. در مورد تضمین سلامت توله سگها نیز این امر صدق میکند.

تغذیه و مراقب مناسب یک سگ ماده باید مدتها قبل از بارداری او و حتی شروع چرخه جنسی شروع شود.

شما و دامپزشکتان باید به این نتیجه برسید که بر اساس معاینه کامل بدنی، سگ شما مورد مناسبی برای جفت گیری است. سگ باید از هرگونه مشکل سلامتی که بتواند دوره بارداری او را خطر ساز کند عاری باشد. همچنین فاقد هرگونه بیماری ارثی (ژنتیکی) بالقوه باشد.

سگ ماه باید قبل از جفت گیری از نظر انگل های داخلی و خارجی که می‌توانند سلامت وی را مختل کنند و یا به فرزندانش منتقل شوند، مورد ارزیابی و درمان قرار گیرد. همچنین باید تمام واکسن‌های او با مشورت دامپزشک زده شوند.

وزن سگ ماده باردار باید اندازه گیری شود تا به ارزیابی وضعیت کلی او کمک کند. برای دستیابی به وزن مطلوب باید برنامه ریزی شود و سگ لاغر یا چاق نباید باردار شود و اگر این اتفاق بیفتد باید در مراحل اولیه حاملگی تحت رژیم غذایی و ورزشهای مناسب لاغری قرار گیرد. سگ ماده ای که اضافه وزن دارد یا کم وزن است باروری موفق کمتری خواهد داشت.

تغذیه سگ در زمان بارداری

تغذیه سگ در زمان بارداری

تغذیه سگ قبل از بارداری

متخصصان تغذیه دامپزشکی بشدت بر این باورند که سوتغذیه سگ قبل از جفت گیری و در دوران بارداری عامل اصلی مرگ و میر توله سگ ها است. این میزان بین 20 تا 30 درصد تخمین زده میشود.

تولید مثل نیز مانند سن رشد مرحله ای از زندگی است که نیازمند تغذیه و شرایط نگهداری ویژه ای می باشد. سگ ماده ای که باردار است یا تازه زایمان کرده است، از ذخیره مواد غذایی موجود در بدنش که از قبل از بارداری یا در حین بارداری ذخیره کرده است، استفاده میکند.

نیاز به مشاوره دامپزشکی به صورت آنلاین داری ؟
اگر برای حیون خونگی عزیزت نیاز به مشاوره و ویزیت دامپزشک به صورت آنلاین داری کافیه به صفحه مشاوره آنلاین مراجعه کنی و درخواستت رو ثبت کنی. خیلی سریع باهات تماس میگیریم.دامپزشک آنلاین

 

سگی که سوتغذیه دارد از ذخیره پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها و انرژی لازم برای تکمیل بارداری برخوردار نخواهد بود. سوتغذبه یک سگ باردار می‌تواند به علت خوردن غذای بی کیفیت، رژیم غذایی نامتوازن یا به علت مقدار ناکافی رژیم‌ باکیفت و خوب اتفاق بیافتد (حجم غذای کم در روز).

اگر تغذیه سگ باردار نادرست باشد هم باعث به خطر افتادن سلامتی مادر و هم توله هایش می شود. می‌تواند باعث مرگ توله‌ها و نقص هنگام تولد، مشکلاتی در کل دوره بارداری، سخت زایی و همچنین رشد نامناسب پستان که باعث کاهش کیفیت و میزان شیر و آغوز گردد.

تغذیه سگ قبل از بارداری

تغذیه سگ قبل از بارداری

سگ‌های ماده‌ای که اضافه وزن دارند همانند آنهایی که سوتغذیه دارند، میتوانند تعدادی از این مشکلات را داشته باشند.

نشان داده شده است سوتغذیه در دوران بارداری روی سیستم ایمنی بدن سگها و توله‌ها تاثیر می‌گذارد. سیستم ایمنی بدن نوزاد سگ در هنگام شکل گیری و توسعه به کمبود تغذیه سگ باردار بسیار حساس است.

سوتغذیه حتی می‌تواند در بارداری های بعدی نیز روی سیستم ایمنی تاثیر بگذارد، حتی اگر این سوتغذیه جبران شده باشد.

گاهی اوقات سو‌تغذیه سگ‌ها تا اواخر بارداری آشکار نمیشود. او ممکن است بعد از به دنیا امدن توله‌هایش با از دست دادن ماهیچه و ذخایر چربی بدن برای تبدیل آنها به شیر، لاغر شود.

توله سگ‌ها ممکن است از “سندرم توله سگ لاغر” رنج ببرند که در این حالت ضعیف ظاهر میشوند، اغلب ریزش اشک دارند، به سختی غذا میخورند و فاقد هماهنگی هستند. بسیار ی از این توله سگ‌ها با مرگ زودرس روبرو هستند.

چکاپ قبل از جفت گیری توسط دامپزشک

برای اطمینان از وضعیت مناسب تغذیه‌ای سگ ماده قبل از جفت گیری، بسیاری از دامپزشکان برای اینکه مشخص شود سگ ماده کم خونی دارد یا پروتئین خونش کم است یا نه، آزمایشات خونی ساده‌ای انجام میدهند. اگر هر دو مشکل نشان داده شود این نشانگر سوتغذیه است و باید قبل از بارداری اصلاح شود.

چکاپ قبل از بارداری سگ

چکاپ قبل از بارداری سگ

تغذیه سگ در زمان بارداری

هنگامی که یک سگ ماده باردار است، باید در طول حاملگی از مواد غذایی با کیفیت غذایی بالا و متعادل تغذیه شود، حتی اگر نیاز‌های غذایی سگ ماده در نیمه نخست بارداری کمتر بالا رفته باشد.

به عنوان یک دستور العمل، یک رژیم غذایی تجاری خوب هضم و بسیار خوش ذوق را انتخاب کنید. این رژیم باید حداقل شامل 29 درصد پروتئین و 17 درصد چربی باشد.

مقادیر زیاد کربوهیدراتهای محلول و مقدار فیبر کم برای اطمینان از مصرف کافی انرژی و جلوگیری از هیپوگلیسمی (قند خون پایین) در اواخر بارداری مهم است.مصرف کافی کلسیم (بین 1 تا 1.8 درصد) و فسفر(بین 0.8 تا 1.6 درصد) برای تولید کافی شیر توسط سگ ماده برای شکل گیری درست استخوان های توله سگ‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

تغذیه سگ هنگام بارداری

تغذیه سگ هنگام بارداری

مکمل‌های غذایی سگ باردار

اگر جیره رشد یا شیردهی با کیفیت بالا و متناسب به حیوان داده شود، نیاز چشمگیری به مواد غذایی واقعی مورد نیاز سگ ماده باردار در پنج تا شش هفته اول بارداری نخواهیم داشت ( حداکثر 10 درصد). این موضوع به این دلیل است که بیشتر از 30 درصد از رشد جنین در طی این چند هفته رخ میدهد. با این حال، رشد جنین در سه یا چهار هفته اخر بارداری به سرعت افزایش میابد.

مکمل های غذایی مانند گوشت، شیر، ویتامین‌ها و مواد معدنی معمولا در صورت تغذیه سگ باردار با رژیم غذایی با کیفیت بالا برای رشد یا شیردهی توصیه نمیشود.

تغذیه بیش از حد ویتامینD  و کلیسم می‌تواند باعث کلسیفیه شدن بافت‌های نرم جنین و همچنین سایر نقایص هنگام زایمان شود. اگرچه شیردهی به میزان زیادی کلسیم نیاز دارد، اما مکمل کلسیم در دوران بارداری از کاهش میزان کلسیم در دوران شیردهی (اکلامپسی) جلوگیری نمی‌کند و در واقع ممکن است مشکل نیز ایجاد کند.

مکمل با محصولات گوشتی می‌تواند کربوهیدرات موجود در رژیم غذایی را کاهش دهد و می‌تواند با کاهش قند خون و میزان مرگ و میر رابطه مستقیم داشته باشد.

اواخر دوره بارداری

برای اطمینان از افزایش کافی وزن بدن و ذخایر غذایی، میزان غذای سگ حامله باید به تدریج 15 تا 20 درصد افزایش یابد.

از آنجا که بسیاری از سگها در اواخر بارداری به دلیل افزایش میزان فشار شکمی از کاهش اشتها رنج میبرن، بیشتر وعده‌های غذایی بیشتر به حفظ مواد مغذی در این زمان بحرانی کمک میکنند. سگ ماده باید حداقل دوبار در روز تغذیه شود. درواقع بسیاری از سگ‌‌های باردار باید با نزدیک شدن به زمان زایمان، باید به صورت آزادانه تغذیه کنند.

حفظ و ثابت نگه داشتن یک رژیم غذایی خوش طعم، با مواد متعادل و مقادیر زیاد، با کیفیت عالی برای رشد و یا شیردهی در وعده‌های غذایی مکرر در یک سوم آخر بارداری برای حمایت از سگ ماده و توله‌های او در چند هفته آینده و اطمینان از سلامتی آینده آنها بسیار مهم است.

نیاز به مشاوره دامپزشکی به صورت آنلاین داری ؟
اگر برای حیون خونگی عزیزت نیاز به مشاوره و ویزیت دامپزشک به صورت آنلاین داری کافیه به صفحه مشاوره آنلاین مراجعه کنی و درخواستت رو ثبت کنی. خیلی سریع باهات تماس میگیریم.دامپزشک آنلاین

 

شما میتوانید با کلیک در اینجا غذای کامل سگ باردار و توله سگ‌ها را مشاهده و خرید نمایید.

3.4/5 - (32 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.