مطالب آموزشی نگهداری و پرورش سگ, مطالب آموزشی و مقالات سلامت سگ

سگ نر بهتر است یا ماده؟

تفاوت سگ نر و ماده

خب شما تصمیم دارید که یک سگ به سرپرستی بگیرید، ولی انتخاب سگ نر یا ماده شاید گاهی سخت باشد. نوع این انتخاب می‌تواند به شخصی که میخواهد سگ را برگذیند، بستگی داشته باشد. بعضی از مردم واقعا بر این باورند که یک جنسیت بهتر از دیگری است. بعضی‌ها بر این باورند که سگ‌های نر، مهربانتر هستند و تعلیم دادن آن‌ها راحت‌تر است و سگ‌های ماده نسبت به صاحبان و توله‌های خود احساس حفاظت بیشتری دارند.

سگ نر بهتره یا ماده؟
همین الان می‌تونی بپرسی👇👇دامپزشک آنلاین

 

واقعیت این است که وقتی صحبت از انتخاب  سگ نر یا ماده می‌شود، هیچ جنسیتی نسبت به دیگری برتری ندارد. خصوصیات ذکر شده فقط حکایت از مشاهدات دارندگان سگ‌ها است. هیچ مقاله‌ای وجود ندارد که ثابت کند یک سگ رفتار خاصی نشان می‌‎دهد چون که او دختر یا پسر است.

به طور کلی، جنسیت سگ تأثیر کمی بر مناسب بودن آنها به عنوان حیوان خانگی دارد. جنسیت یک سگ نباید عامل اصلی در فرآیند تصمیم گیری برای انتخاب او باشد. سگ را ملاقات کنید و ببینید آیا شخصیت او با شما مطابقت دارد یا خیر زیرا که رفتار سگ باید متناسب با سبک زندگی شما باشد.

ما در این مقاله نظر یک دکتر دامپزشک و یک مربی سگ را در مورد سوالات مربوط به تفاوت های سگ نر و ماده تشریح خواهیم کرد. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

تفاوت سگ نر و ماده

تفاوت سگ نر و ماده

آیا جنسیت سگ موضوع مهمی است؟

دکتر گری ریشتر، بنیانگذار بیمارستان دامپزشکی مونتکلر، عضو موسسه مراقبت جامع دامپزشکی و نویسنده کتاب راهنمای بهداشتی حیوانات خانگی میگوید: به صورت کلی تفاوت های زیادی در رفتار (غیر مرتبط با جفت گیری که بر اساس جنسیت سگ تعیین می شود)، وجود ندارد.

این دیدگاه با نیکول الیس، مربی حرفه‌ای  سگ (CPDT-KA)، عضو APDT، ارزیابی‌کننده کانال CGC Club آمریکا، و نویسنده کتاب کار کردن مثل یک سگ، مشترک است. او میگوید که «مهم‌ترین تأثیر بر شخصیت و سازگاری با انسان، نر یا ماده بودن سگ نیست، بلکه این است که سگ چگونه تربیت می‌شود و در معرض چه چیزهای قرار می‌گیرد».

جنسیت سگی که به سرپرستی قبول می‌کنید ممکن است معیار خوبی برای نشان دادن تناسب آن سگ با خانواده شما نباشد. با این حال، هر دو متخصص خاطرنشان می کنند که برخی از تفاوت ها وجود دارد که ممکن است بخواهید قبل از پذیرش از آنها آگاه باشید که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

"<yoastmark

تفاوت‌های رفتاری سگ‌ نر و ماده

رفتار‌های یک سگ، بستگی به این دارد که او هنگام تولگی چطور بزرگ و تربیت شده باشد. بعضی از سگ‌ها نسبت به بقیه مهربان‌تر و یا تهاجمی‌تر هستند و این به دلیل محیطی است که در آن بزرگ شده‌اند. تصمیم گیری در مورد اینکه سگ نر انتخاب کنیم یا ماده کاملا بستگی به ترجیح فردی دارد که قرار است از او مراقبت کند.

رفتار یک سگ می‌تواند یه تربیت او بستگی داشته باشد. ولی جنسیت یک سگ تا حدی می‌تواند توانایی او را برای یادگیری از یک اموزش تعیین کند. این واقعیت دارد که سگ‌های ماده از نظر سایز کوچکتر هستند و سریع تر از سگ‌های نر به بلوغ می‌رسند. بلوغ سریع‌تر در هنگام آموزش، یک مزیت به حساب می‌آید. این بدین معنی نیست که سگ‌های ماده باهوش تر از سگ‌های نر هستند، بلکه تنها به این معنی است که سگ‌های ماده نسبت به سگ‌های نر با سن مشابه راحت‌تر تعلیم می‌پذیرند.

به گفته نیکول الیس، تفاوت های زیادی در رفتار (غیر مرتبط با نژاد) که بر اساس جنسیت سگ تعیین می شود، وجود ندارد. او خاطر نشان میکند که یک مطالعه اخیر در مورد پرخاشگری سگ نشان می دهد که سگ های نر شش برابر بیشتر از سگ های ماده گاز می گیرند. اما این یک قضیه صد در صد نیست و چیزهای بیشتری در این قضیه دخیل هستند و وارد بازی می شوند، از جمله آموزش سگ.

دکتر ریشتر می‌گوید که بسیاری از تفاوت‌های رفتاری گزارش‌شده بین سگ‌های نر و ماده را می‌توان تا حدی داوری انسانها تلقی کرد. او می گوید: «بسیاری از این تفاوتها فرافکنی انسانی هستند. با همه این تفاسیر یک رفتار از سگها گزارش شده که به نظر می رسد دقیق باشد. او می‌گوید: «سگ‌ها معمولاً با سگ‌های جنس مخالف بهتر کنار می‌آیند” بنابراین، اگر سگ دومی را به خانواده خود اضافه می کنید، ممکن است بخواهید این تعادل را برای یک خانواده آرام تر ایجاد کنید.

"<yoastmark

تفاوت ظاهری سگ نر و ماده

بیایید با چیزهای بدیهی شروع کنیم. سگ های نر و ماده دارای سیستم تناسلی و تولید مثلی متفاوتی هستند. اما تفاوت های ظریف تری نیز وجود دارد. نیکول الیس می‌گوید که سگ‌های نر معمولاً بزرگ‌تر از سگ‌های ماده هستند (هم از نظر قد و هم وزن)، بنابراین اگر اندازه سگ برای شما مهم است، این قضیه را به خاطر داشته باشید.

سگ‌های ماده نیز سریع‌تر از نرها به بلوغ می‌رسند، که ممکن است به این معنی باشد که در سن یکسان، سگ ماده بالغ‌تر از سگ نر است. در نتیجه آموزش سگ ماده در سن مشابه، آسان‌تر از سگ نر است.

نیکول الیس خاطرنشان می کند که در سنین جوانی سگ ها تفاوت های بسیار کمی بین جنسیت ها وجود دارد. او می‌افزاید: «با بزرگ‌تر شدن و وارد شدن هورمون‌ها، شما شروع به مشاهده تفاوت می‌کنید. اما با این حال، اغلب این تفاوت ها چندان بزرگ نیستند.

بسیاری از تفاوت‌های بیولوژیکی بین سگ‌های نر و ماده به هورمون‌های تولید مثلی آن‌ها مرتبط است. با این حال، دکتر ریشتر می‌گوید در حالی که رفتار سگ می‌تواند تحت تأثیر هورمون‌ها باشد، اگر منبع این هورمون ها را با عقیم‌سازی سگ از بین ببرید، این رفتارها را در حد کمتری مشاهده خواهید کرد.

"<yoastmark

سگ نر یا ماده برای نگهبانی؟

سگهای ماده عمل نگهبانی را به منظور حفاظت از صاحبشان و خانواده او انجام میدهند، اما سگ های نر این عمل را به دلیل حفاظت از قلمرو خود انجام میدهند. در حالت کلی باید گفت هیچ تفاوت واضحی بین سگ نر و ماده برای نگهبانی وجود ندارد. رفتارهای نشانه گذاری قلمرو و نگهبانی در سگ های عقیم نشده بیشتر از سگهای عقیم شده وجود دارد. همچنین در این مورد نژاد از سگ نقش مهم تری ایفا میکند.

برای خانه سگ نر بهتر است یا ماده؟

با اینکه تفاوتهای رفتاری و فیزیولوژیکی بین سگ نر و ماده منتشر شده است، جنسیت نقش بزرگی را در تعیین شخصیت سگ ایفا نمیکند. تحقیقات علمی خیلی کمی در مورد مناسب بودن سگ نر یا ماده برای خانه منتشر شده است. اگر میخواهید سگی را در داخل خانه نگهداری کنید قسمت فحلی سگ ماده و عقیم سازی سگ را مطالعه کنید.

تفاوت های هورمونی سگ نر و ماده

طبق گفته انجمن پزشکی دامپزشکی آمریکا (AVMA)، عقیم‌سازی توانایی سگ را برای تولید مثل از بین می‌برد، بر رشد صفات و رفتارهای مرتبط با جنسیت تأثیر می‌گذارد و در نهایت به کاهش جمعیت کمک می‌کند.

وقتی سگ‌های نر عقیم می‌شوند، به این معنی است که تحت عمل جراحی اورکیکتومی قرار می‌گیرند – یک روش جراحی برای برداشتن بیضه‌ها – وقتی سگ‌های ماده عقیم می‌شوند، به این معنی است که آنها تحت عمل جراحی اواروهیسترکتومی قرار می‌گیرند – یک روش جراحی برای برداشتن تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ و رحم.

به گفته AVMA، این روش از تولید مثل سگ جلوگیری می کند و همچنین برخی از رفتارهای مرتبط با جفت گیری را کاهش می دهد. یک سگ ماده سالم (یعنی سگی که عقیم نشده است) عموما دو بار در سال فحلی را تجربه می کند که معمولاً “چرخه فحلی یا چرخه جنسی” نیز نامیده می شود. رفتن به فحلی به این معنی است که سگ قادر به جفت گیری است و بدن او ترشحاتی تولید می کند که سگ های نر را جذب می کند. سگ عقیم شده چرخه فحلی را تجربه نمی کند و علاقه ای به تولید مثل ندارد.

نیکول الیس هشدار می دهد که اگر نمی خواهید سگ ماده شما باردار شود، باید او را تا زمانی که فحل است از سگ های دیگر دور نگه دارید. او اضافه می‌کند که سگ‌های نری که عقیم نشده‌اند، احتمالاً قلمرو خود را علامت‌گذاری می‌کنند. او می گوید: «اگر سگ نر خود را عقیم نمی کنید، آماده باشید که او میل ذاتی به ادرار کردن و علامت گذاری روی همه چیز را داشته باشد.»

انجمن آمریکایی پیشگیری از ظلم به حیوانات (ASPCA) خاطرنشان می‌کند که سگ‌های نر عقیم نشده ممکن است روی افراد، سگ‌های دیگر یا اشیاء بی‌جان بپرند و عمل جفت گیری انجام دهند و حتی ممکن است برای جست‌وجوی جفت فرار کنند و خود را در این فرآیند به خطر بیندازند. سگ عقیم شده کمتر احتمال دارد قلمرو خود را علامت گذاری کند و عمل پرش را انجام دهد.

"<yoastmark

فحلی سگ ماده

سگ ماده در سال دوبار سیکل جنسی دارد، این سیکل به عنوان چرخه جنسی شناخته می‌شود. این دوره حدود دو تا سه هفته ادامه خواهد داشت. در طول دوره جنسی، سگ ماده ترشحی خونابه‌ی واژنی تولید می‌کند که به عنوان یک عامل جذب کننده برای سگ نر عمل می‌کند.
اگر شما نمی‌خواهید که سگ ماده‌تان در طول دوره فحلی خود بارور شود یا باید او را ایزوله کنید و یا در این دوره از سگ‌های نر دور نگه دارید. همچنین بهتر است او را در محلی محصور نگه دارید که کف آن فرش نباشد تا ترشحات خونین او فرش را لک نکند و یا شما میتوانید از شورت های مخصوص زمان فحلی سگ استفاده کنید. شاید این مورد در انتخاب سگ نر یا ماده برای بعضی افراد مهم باشد.

تفاوت سگ نر با ماده

تفاوت سگ نر با ماده

اگر تصمیم ندارید که سگ خود را بارور سازید پس درمورد عقیم کردن او فکر کنید. در نظر داشته باشید که سگ‌های عقیم شده مجاز به ورود به نماشگاه‌های سگ نیستند (البته این نمایشگاه‌ها در ایران برگزار نمی‌شوند)،پس اگر تصمیم ندارید که سگ‌تان را وارد رقابت کنید، بهتر است تا وقتی که جوان است او را عقیم نمایید. بعضی از کارشناسان عقیده دارند که بهترین زمان برای عقیم کردن سگ ماده بین 6 تا 9 ماهگی اوست.

برای چند روز بعد از عقیم سازی، نیازهای تغذیه ای سگ ماده تغییر پیدا می‌کند و نیاز به کالری مواد غذایی بیشتری خواهد داشت، این مواد مغذی اضافه برای بهبود بدن حیوان پس از جراحی لازم است، بنابراین برای مدت 5-7 روز، غذای سگ پرکالری در دسترس داشته باشید.

فواید عقیم کردن سگ ها

نشان داده شده است که عقیم کردن در بیشتر موارد، خطر ابتلا به بیماری‌های رحم و تخمدان را در سگ‌های ماده کاهش می‌دهد. همچنین اعتقاد بر این است که عقیم کردن تاثیر مثبتی روی رفتار سگ‌های ماده دارد.

تحقیقات نشان داده است که سگ‌های ماده بعد از اینکه عقیم می‌شوند خلق و خوی بهتری دارند و غالبا پرخاشگری بسیار کمتری نشان می‌دهند و نرم تر می‌شوند. نیاز به گفتن نیست که عقیم شدن از بارداری های تصادفی و ناخواسته جلوگیری می‌کند، بنابراین اگر نمی‌خواهید که سگ ماده خود را بارور کنید، این موضوع خیلی مهم است که هرچه زودتر او را عقیم کنید.

رفتار سگ نر عقیم نشده

در مقابل، سگ نر عقیم نشده گرایش به تسلط بیشتر و روحیه غالبیت دارد. او یک تمایل ذاتی برای تسلط بر سگ‌های کوچکتر دارد و گاهی حتی سعی خواهد کرد که بر صاحب خود نیز تسلط داشته باشد. یک صاحب ضعیف به راحتی می‌تواند توسط یک سگ نر بزرگ‌تر مورد تسلط واقع شود.

سگ‌های نر، نسبت به سگ‌های ماده وابستگی کمتری دارند. پس این خیلی مهم است که قبل از اینکه او آماده تعلیم گرفتن باشد به او فرمانبرداری را یاد دهیم. مثل سگ‌های ماده، اگر تمایل به بارور سازی سگ نر خود ندارید، بهتر است او را تا وقتی که جوان است برای بهبود رفتاری و راحتتر کردن آموزش، عقیم کنید.

تفاوت سگ نر و ماده

تفاوت سگ نر و ماده

تفاوت های سلامتی سگ نر وماده

عقیم‌سازی علاوه بر کاهش جمعیت بیش از حد (که منجر به کنترل جمعیت بسیاری از سگ‌های بی‌خانمان می‌شود) و جلوگیری از رفتارهای ناخواسته، می‌تواند فوایدی برای سلامتی سگ شما داشته باشد. به گفته دامپزشکان انیمال کافه، عقیم‌سازی سگ‌های ماده می‌تواند به پیشگیری از مشکلات سلامتی مانند سرطان پستان یا عفونت‌های رحمی کمک کند و عقیم‌سازی سگ‌های نر می‌تواند آنها را از ابتلا به هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات و سرطان بیضه جلوگیری کند.

برخی از بیماری‌ها در سگ‌هایی که عقیم شده اند شایع‌تر است، اما دامپزشکان کافه حیوانات بر این عقیده اند که که مزایای این روش بر خطرات آن بیشتر است و اکثر دامپزشکان آن را توصیه می‌کنند. دکتر ریشتر اضافه می کند که زمان انجام این عمل می تواند بر سلامت سگ شما نیز تأثیر بگذارد. او می‌گوید در گذشته، اکثر دامپزشکان عقیم‌سازی زودهنگام (قبل از رسیدن سگ به سن بلوغ) را برای جلوگیری از بروز رفتارهای ناخواسته توصیه می‌کردند. با این حال، اخیراً شواهدی وجود دارد که بهتر است صبر کنید تا سگ به بلوغ جسمی ( حدود 7 ماهگی) برسد.

به نظر می‌رسد تأثیر انتظار تا زمان بلوغ از نژادی به نژاد دیگر متفاوت است، اما به طور کلی، دکتر ریشتر می‌گوید که سگ‌هایی که عقیم شده‌اند، مشکلات ارتوپدی کمتری دارند و کمتر در معرض ابتلا به انواع خاصی از سرطان هستند.

"<yoastmark

تفاوت‌های تغذیه‌ای سگ نر و ماده

سگ‌های ماده ممکن است در مراحل مختلف زندگی نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی داشته باشند که یکی از این مراحل دوران بارداری و شیردهی است. در اوایل بارداری (30 روز اول) سگ شما به غذای متفاوتی نسبت به سگ بالغ طبیعی احتیاج ندارد ، ولی برای نیمه دوم بارداری تغذیه سگ باردار تغییر می‌کند و بهتر است که بسته به نیاز سگ 30-50٪ کالری بیشتری تأمین کنید که این بستگی به تعداد توله‌ها دارد.

سگ‌های نر نسبت به همتایان ماده خود از نظر غذایی متفاوت هستند. دادن مواد مغذی متناسب با سگ نر باعث رشد قدرت و حفظ تعادل وزن می‌شود

"<yoastmark

چگونه باید سگ خود را انتخاب کنید؟

در نهایت، هر دو متخصص موافقند که جنسیت سگ در هنگام انتخاب حیوان خانگی جدید نسبتاً بی اهمیت است. درعوض، روی ملاقات با سگ تمرکز کنید، تا جایی که می توانید درباره تجربیات گذشته او بیاموزید و در نظر بگیرید که چگونه با سبک زندگی شما مطابقت دارد. مهمترین قدم این است که مطمئن شوید شخصیت، سطح فعالیت و هوش حیوان خانگی جدید شما با شما و هر حیوان خانگی دیگری که در خانه دارید، متناسب است یا نه.

سگ نر بهتره یا ماده؟
همین الان می‌تونی بپرسی👇👇دامپزشک آنلاین

اگر شما هم تجربه‌ای درمورد تفاوت‌های سگ نر و ماده دارید برای کمک کردن به کسایی که برای بار اول می‌خواهند صاحب حیوان خانگی شوند، تجربه خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید.

سوالان متدوال درباره تفاوت سگ نر و ماده

4.1/5 - (34 امتیاز)

6 نظر در “سگ نر بهتر است یا ماده؟

  1. j.ko گفت:

    باسلام وخسته نباشیدبه شماوهمکاران محترمتون
    مطالب عالی بود
    میخام بدونم اسم نژادسگی که عکسشوپایین صحفه گذاشتین گذاشتین چیه زیرش نوشته چگونه سگ خودراانتخاب کنید
    خیلی نازوملوسه. یکی ازهمین نژاددقیقاهمین رنگ به من پناه آورده بودمداواش کردم الان عالی شده وشش تاتوله یکی ازیکی نازترآورده سه نرسه ماده
    ممنون

  2. محمدرضا گفت:

    سلام روز بخیر
    من میخام برای دختر 3سالم یه توله گلدن بگیرم
    فارغ از اینکه نر باشه یا ماده آیا گزینه خوبی هست؟
    و اینکه چون در محیط آپارتمان میخاد نگهداری بشه آیا پیشنهاد میکنید؟
    اگر گزینه بهتری هست بفرمایید

  3. احسان گفت:

    سلام فکر کنم ماده ها پارس کمتری دارن

  4. admin گفت:

    سلام امیرحسین عزیز
    با توجه به همین مقاله جنسیت سگ معیار مناسبی برای انتخاب اون به عنوان حیوان خانگی نیست. لطفا برای اطلاعات بیشتر مقاله را کامل مطالعه بفرمایید

  5. سلام من میخواهم توله سگ هاسکی بخرم نر یهتره واسه خونه یاماده
    لطفا کمکم کنین

  6. سلام من میخواهم توله سگ هاسکی بخرم نرسروصدای کمتری داره یاماده
    لطفا کمکم کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.