مطالب آموزشی و مقالات بیماری های پرندگان, مطالب آموزشی و مقالات بیماری های خرگوش, مطالب آموزشی و مقالات بیماری های سگ, مطالب آموزشی و مقالات بیماری های گربه, مطالب آموزشی و مقالات سلامت پرندگان, مطالب آموزشی و مقالات سلامت خرگوش, مطالب آموزشی و مقالات سلامت سگ, مقالات آموزشی سلامت گربه

عوارض ناشی از دود سیگار در حیوانات خانگی

عوارض ناشی از دود سیگار در حیوانات خانگی

بهترین راه برای حفظ سلامتی حیوانات خانگی ما از عوارض ناشی از دود سیگار دور نگه داشتن او از منبع دود سیگار یا بخار سیگار‌های الکترونیکی است.

در طب انسانی از دهه 1970 میلادی مشخص شد که ((دود دسته دوم)) برای آسیب به ریه‌های افرادی که در اطراف فرد سیگاری حضور دارند خطرناک است. منابع دود مانند سیگار، ماریجوانا، پیپ و سیگار‌های برگ که بدون فیلتر هستند، مواد مضر و قیر بیشتری نسبت به سیگار‌های فیلتر دار دارند.

آسیب ناشی از دود سیگار بر حیوانات

آیا می دانید گربه‌ها و سگ‌ها نیز مانند انسان‌های دیگر از سیگار کشیدن آزرده می‌شوند؟

در محیط‌های بسته مانند آپارتمان و داخل اتومبیل این خطر بیشتر است. افرادی که مکررا در منزل سیگار می کشند آسیب بیشتری به ریه‌های حیوان خانگی خود می زنند.

گربه‌ها به این دود حساس تر هستند. گربه‌ها مانند انسان می‌توانند به آسم مبتلا شوند و آن‌هایی که در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که افراد شدیدا سیگار می‌کشند به مشکلات مزمن بافت ریه مبتلا می‌شوند.

دود دست دوم سبب آسیب به مجاری تنفسی می‌شود. دود دارای موادی است که سبب سرطان می شود، این امر درباره حیوانات خانگی نیز صادق است! سلول‌های مجاری تنفسی که با دود تماس دارند دچار تغییر شکل می‌شوند و ممکن است در صورت تماس طولانی مدت با دود، به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند. در گربه‌ها خطر بروز لمفوما و در سگ‌ها سرطان بینی و ریه بیشتر است. همچنین احتمال ایجاد سرطان مثانه در سگ‌هایی که با دود در تماس هستند بیشتر است.

42 ماده مضر و خطرناک در دود وجود دارند.

در سال 2007، محققان دریافتند که شواهدی از حضور نیکوتین و کوتینین در ادرار گربه‌هایی که در معرض دود تنباکو بوده اند وجود دارد. این امر نشان میدهد که این مواد خطرناک و مضر در بدن گربه ها جذب شده و می توانند اندام‌هایی بسیار دورتر از ریه‌ها را هدف قرار دهند.

خطر سیگارهای الکترونیکی بر حیوانات

خطر جدیدی که حیونات خانگی را تهدید می کند سیگار‌های الکترونیکی است. این وسایل دود تولید نمی‌کنند اما نیکوتین در آنها به صورت ریزگرد‌های کوچکی در می آید. بنابراین حیوانات خانگی برای جلوگیری از تنفس این ریز گردها از منبع ان دور نگه داشته شوند. اگر حیوان خانگی مایع داخل ویال این سیگار‌های الکترونیکی را بخورند به احتمال زیاد مسموم می‌شوند. مایع طعم دهنده بسیار برای سگ‌ها جذاب و خوشمزه است. محتویات یک ویال برای ایجاد علائم مسمومیت در سگ‌های بزرگ جثه و ایجاد مرگ در سگ‌های کوچک یا گربه‌ها کافی است. بنابراین، باید از خورده شدن این مواد توسط حیوانات جلوگیری به عمل آید. اگر حیوانی در حال جویدن پاکت‌های این مواد مشاهده شوند، به عنوان یک شرایط اورژانسی باید به بیمارستان دامپزشکی اعزام شده و تحت مراقبت قرار گیرد.

نیکوتین، وقتی که به طور ناگهانی و به مقدار زیاد در دسترس حیوان قرار گیرد بسیار سمی است. در صورتی که حیوان یک منبع نیکوتین را (مثل سیگار یا ته سیگار) بخورد، دچار استفراغ، افسردگی یا اضطراب می شود، تعداد ضربان قلب و تنفس افزایش یافته و ممکن است لرزش عضلانی، تشمج و گاهی حتی مرگ رخ دهد.

بهترین راه برای حفظ سلامتی حیوان خانگی شما، دور نگه داشتن او از منبع دود سیگار یا بخار سیگار‌های الکترونیکی است. حیوان شما به شما تکیه کرده و اعتماد دارد.

4.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.