مطالب آموزشی و مقالات تغذیه خرگوش, مطالب آموزشی و مقالات سلامت خرگوش

غذای خوکچه هندی و همستر

غذای خوکچه هندی و همستر

خوکچه هندی و همستر می‌توانند به وسیله غذاهای پلت شده مخصوص جوندگان، که دارای کیفیت بالایی هستند تغذیه شوند. غذاهایی که دارای آجیل  هستند توصیه نمی شوند. اگر این آجیل ها به جوندگان داده شوند بسیاری از آن‌ها به علت مزه خوب آجیل ها از آن ها استقبال کرده و پلت‌هایی که ترکیب آن‌ها متناسب با نیازهای جوندگان نوشته شده است مصرف نمی شوند. در موارد کمی، از دانه‌ها می‌توان به میزان کمتر از ۱۰ درصد غذا به صورت روزانه استفاده کرد.

سبزی‌های پاکیزه و مقدار کمی میوه می‌توانند به حیوان داده شوند. سبزی‌های برگ دار غیر از کاهو و کرفس، گیاهان زرد و نارنجی قابل استفاده هستند. نان و گوشت مانند ماهی تون، مرغ و غیره نیز می‌توانند استفاده شوند.

مجموع این غذاها نباید بیش از ۱۰ درصد جیره غذایی روزانه جوندگان شود. بنابراین قسمت اصلی غذای جوندگان باید پلت‌های مخصوص باشند.

بیشتر صاحبان جوندگان، غذا را بر روی سرامیک‌ها و سطوح سخت می‌ریزند در حالی که می‌توانند محلی برای غذاخوری خریداری کرده و به قفس حیوان بچسبانند. توصیه می‌شود، علوفه (مانند یونجه یا شبدر) به عنوان منبع فیبر به صورت آزاد به حیوان داده شود.

خرید غذای خرگوش

خرید غذای خوکچه هندی

خرید غذای همستر

اهمیت فیبر در غذای خوکچه هندی و همستر

غذای خوکچه هندی و همستر

جوندگانی که علوفه (فیبر) در جیره آنها وجود دارد، به ندرت به مشکلات دستگاه گوارشی مانند انسداد یا اسهال مبتلا می‌شوند. انسداد دستگاه گوارش شامل مواردی مانند توپی‌های مویی است که می‌توانند در هر قسمتی از دستگاه گوارش یا معده تشکیل شوند. تشخیص این عارضه به وسیله رادیوگرافی است و معمولاً برای درمان آن جراحی انجام می‌شود.

آب، باید به طور ۲۴ ساعته در ظروف مخصوص (که در فروشگاه‌های حیوانات خانگی به فروش می‌رسند) در اختیار حیوان قرار داشته باشد. آب داخل ظروف باید به طور روزانه تعویض شده و محلی که حیوان از آنجا آب می‌خورد شسته شود. زیرا ممکن است به علت ورود مواد غذایی از طریق دهان حیوان مسیر آب بسته شود.

اسهال به طور معمول در جوندگان مشاهده می‌شود. تشخیص علت اصلی اسهال معمولاً دشوار است. آزمایش مدفوع برای بررسی حضور انگل‌ها در روده لازم است.

برای انجام درمان‌های حمایتی، افزودن فیبر یا علوفه در جیره غذایی بسیار اهمیت دارد. همه تلاش‌ها باید برای پیشگیری از اسهال انجام شود زیرا درمان آن بسیار دشوار بوده و معمولاً کشنده است.

در سنین پایین استفاده از منابع فیبر مانند یونجه و همچنین عدم استفاده از داروهای آنتی بیوتیکی به جوندگان می‌تواند در پیشگیری از اسهال موثر باشد.

تجویز آنتی‌بیوتیک‌های اشتباه می‌تواند سبب ایجاد اسهال‌های کشنده ناشی از تخریب فلور میکروبی طبیعی دستگاه گوارش (باکتری‌هایی که به طور طبیعی در دستگاه گوارش زندگی می‌کنند و مفید هستند) شود.

محل نگهداری همستر و خوکچه هندی

اگر چه باکس‌های اختصاصی برای این حیوانات وجود دارد، اما نگهداری جوندگان در یک آکواریوم شیشه ای بسیار مناسب است. قفس‌های چوبی برای جوندگان (که علاقه به جویدن چوب دارند) مناسب نیستند.

قفس این حیوانات باید بسته باشد زیرا جوندگان استاد فرار کردن هستند. همچنین این کار برای جلوگیری از دسترسی سایر حیوانات خانگی مانند سگ‌ها و گربه‌ها به قفس این حیوانات مناسب است. بنابراین قفس جوندگان باید دربرابر فرار کردن آنها ایمن باشد.

نباید به جوندگان اجازه رفت و آمد آزادانه در خانه داده شود زیرا در این صورت احتمال آسیب دیدن و حتی مرگ حیوان و نیز آسیب به وسایل خانه وجود دارد. حیوان خانگی شما می‌تواند در صورتی که تحت نظر باشد (مثلا تحت مراقبت یک کودک) در بیرون از قفس خود بازی کند.

جهت مشاوره آنلاین دامپزشکی در خصوص نگهداری، تغذیه و بیماری های جوندگان می توانید از مرکز مشاوره ما استفاده نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.