مطالب آموزشی نگهداری و پرورش سگ, مطالب آموزشی و مقالات سلامت سگ

قلاده گردنی بهتر است یا قلاده کتفی

قلاده گردنی یا کتفی

توجه داشته باشید که شما هرکدام از قلاده گردنی یا کتفی را انتخاب کنید باید بی خطر، راحت و متناسب با سگ دوست داشتنی شما باشد. هر کدام از این دو نوع قلاده نقاط قوت و نقاط ضعفی دارند و در موقعیت های مختلفی می توانند برای سگ شما مناسب باشند.

در ادامه علاوه بر بررسی این دو نوع قلاده، نکات بسیار مفیدی برای انتخاب جنس قلاده نیز ارائه شده است. با ما باشید تا در انتهای این مقاله بتوانید بهترین نوع قلاده را برای دوست باوفای خود انتخاب کنید. همچنین شما میتونید با گرفتن مشاوره آنلاین دامپزشکی از نظرات متخصصین دامپزشک برای انتخاب بهترین نوع قلاده برای سگ دلبندتون مشورت بگیرید.

نقاط قوت قلاده گردنی

داشتن قلاده گردنی برای سگ شما بسیار اهمیت دارد. یکی از مهمترین فواید این نوع قلاده ها این است که می توانید اطلاعات مربوط به سگ و صاحب او را بر روی یک پلاک نوشته و آن را به قلاده او مانند یک گردنبند بیاویزید. با اینکار درصورتی که سگ شما گم شود، احتمال پیدا شدن او و بازگشتش به آغوش شما بسیار زیاد خواهد بود.

هنگامی که می خواهید برای سگ خود یک قلاده گردنی انتخاب کنید باید مطمئن شوید که این قلاده برای او بی خطر و راحت باشد. همه قلاده های گردنی برای سگ ها مناسب نیستند. برخی از آن ها ممکن است به گردن سگ آسیب وارد کنند. اگر قلاده گردنی را برای توله سگ استفاده می کنید به خاطر داشته باشید که سرعت رشد آن ها بسیار زیاد است و همیشه سایز آن را در گردن توله چک نمایید.

قلاده گردنی برای سگ هایی که عادت به کشیدن شما هنگام پیاده روی ندارند بسیار مناسب تر از قلاده تنی است، زیرا برای راه رفتن سگ محدود کننده نیست و بسیار سبک تر از قلاده تنی است. همچنین باز و بسته کردن این نوع قلاده ها نیز بسیار آسان تر است.

نقاط ضعف قلاده گردنی

مهم ترین مشکل این قلاده ها کشیدن سگ‌ها هنگام پیاده روی است که می تواند منجر به وارد شدن آسیب به گردن آن‌ها شود. قلاده گردنی نباید برای سگ‌های پاگ استفاده شود. این سگ ها کره چشم بزرگی دارند و هر گونه افزایش فشار در فضای جمجمه می‌تواند منجر به آسیب به چشم شود.

قلاده‌های آموزشی خار دار می توانند به گردن سگ آسیب وارد کنند. دقت داشته باشید که فقط در صورتی که از این قلاده ها درست استفاده شود موثر خواهند بود. بنابراین فقط باید هنگام آموزش استفاده شوند. در ادامه بیشتر در مورد قلاده اموزشی توضیح خواهیم داد.

قلاده گردنی یا کتفی

نقاط قوت قلاده کتفی

استفاده از قلاده‌های تنی هنگام پیاده روی فواید بسیار زیادی دارد. این فواید شامل: کنترل بهتر حیوان، کاهش احتمال آسیب به گردن و ممانعت از کشیده شدن توسط سگ و در نتیجه باعث می‌شوند که آموزش دادن به حیوان راحتتر شود. به خصوص برای سگ هایی که عادت به کشیدن بند قلاده دارند و می خواهند که سریع تر حرکت کنند، وقتی که قلاده تنی استفاده شود، با بلند کردن حیوان مانع از پیشروی او می‌شویم، این کار هم به آموزش او کمک می کند و هم آسیبی به گردنش وارد نمی‌کند.

نقاط ضعف قلاده کتفی

در واقع این قلاده‌ها نقاط منفی زیادی ندارند، برخی سگ‌ها احساس خوبی به پوشیدن این نوع قلاده ندارند و نیز پیدا کردن قلاده مناسب برای سایز سگ بسیار اهمیت دارد.

سگ‌ها سایز‌های متنوعی دارند و توله سگ‌ها در حال رشد هستند، بنابراین باید قلاده گردنی یا تنی که برای سگ خود انتخاب می‌کنیم مناسب اندازه و سایز حیوان باشد.

نیاز به مشاوره دامپزشکی به صورت آنلاین داری ؟
اگر برای حیون خونگی عزیزت نیاز به مشاوره و ویزیت دامپزشک به صورت آنلاین داری کافیه به صفحه مشاوره آنلاین مراجعه کنی و درخواستت رو ثبت کنی. خیلی سریع باهات تماس میگیریم.دامپزشک آنلاین

 

حالا میخواییم به شما نحوه انتخاب قلاده و نحوه استفاده صحیح از آن را  آموزش بدهیم. ما به عیب یابی قلاده سگ و اشتباهات رایجی که صاحبان حیوانات خانگی هنگام انتخاب و استفاده از قلاده مرتکب می‌شوند، و همچنین به چگونگی جلوگیری از این اشتباهات خواهیم پرداخت.

چگونه قلاده سگ خود را اندازه بگیریم؟

قبل از اینکه به دنبال قلاده گردنی یا کتفی مختلف باشین این مهمه که بدونین سایز گردن سگ شما چیست. راحتترین راه برای اندازه گیری اندازه گردن سگ، استفاده از متر اندازه گیری انعطاف پذیر هست. در صورت عدم دسترسی به متر از بند کفس و یا خط کش هم میتونین استفاده کنین.

بند کفش یا متر اندازه گیری رو بردارید و دور گردن سگ بین گوش‌ها و استخوان تنه بپیجونید. اگه 2.5 سانت به این اندازه اضافه کنید اندازه گردن سگتون بدست میاد.

قلاده گردنی یا کتفی

اندازه گیری سایز قلاده

وقتی برای سگتون قلاده میبندین باید بتونین دوتا انگشتتون رو زیر قلاده سگ وارد کنید با این کار شما باید مطمئن میشید که قلاده اونقدر محکم نباشه که سگ رو خفه کنه و اونقدری هم شل نباشد از گردنش دربیاد.

قلاده گردنی یا کتفی

اندازه گیری سایز قلاده

موقع انتخاب قلاده باید نیازهای سگتون و فعالیت های اون رو در نظر بگیرید، ممکنه حتی شما چند نوع قلاده برای استفاده‌های مختلف بخرید، به این دلیل که ممکنه شما به چند نوع قلاده مختلف برای مواقع مختلف نیاز داشته باشید.

قلاده های زنجیری و مارتینگال (قلاده های اموزشی)

در صوذت عدم استفاده صحیح از قلاده‌های آموزشی ممکنه این قلاده‌ها به سگتون آسیب بزنه. این قلاده‌ها به ندرت استفاده میشن. بعضی از مربی‌ها هنوز بر این باورن که این قلاده ها برای اموزش سگ‌های لجباز موثرن، ولی راه‌های امن‌تری هم برای تربیت این سگ‌ها وجود داره. خیلی از مربی‌های دیگه هم روی تکنیک‌های بدون زور تمرکز دارن. با این کار دیگه نیازی به استفاده از این قلاده ها و زنجیرها و یا شوک دادن نیست.

قلاده‌های مارتینگل می‌تونن قلاده‌های آموزشی موثرتری باشن که شبیه زنجیرهای اموزشی هستن ولی  امنیت و راحتی بیشتری دارن. جنس این قلاده‌ها در اصل نصف نایلون و نصف زنجیره و در صورت کشیده شدن به قلاده اجازه میدن تا به مقدار مشخصی سفت شن، این کار از آسیب رسوندن به مری سگ جلوگیری می‌کنه.

قلاده‌های مارتینگل هم می‌تونن به جای قسمت زنجیری، کاملا از جنس پارچه ساخته بشن. این قلاده‌ها برای سگ‌های با موهای بلندتر مناسبن تا از کشیدن شدن موهای سگ جلوگیری بشه.

قلاده گردنی یا کتفی

قلاده مارتینگال

قلاده های شب رنگ و چشمک زن

این قلاده ها برای وقتی که سگتون رو صبح زود یا عصر موقع تاریکی بیرون میبرید به درد میخوره. این قلاده ها چراغ های جامد یا چشمک زن و مواد انعکاسی دارن که ماشین ها و مردم  بتونن سگتون رو موقع تاریکی به وضوح ببینن. بیشتر قلاده‌های نایلنی استاندارد داراری نوارهای منعکس کننده نور هم هستن.

قلاده های ضد آب

قلاده‌ ضد آب برای حیوانات خانگی در آب و هوای مرطوب تر و فعالیت های تابستانی در فضای باز بسیار مورد توجه قرار می گیره. مواد نرم قلاده‌های ضد آب انقدر راحته که میشه از  اونها نه تنها  فقط برای روزهای بارونی و فعالیت هایی مثل ورزش های آبی استفاده کرد بلکه گاها بعضی‌ها به صورت معمول و روزمره هم استفاده میکنن.

این نوع قلاده‌ها نه تنها ضد آبن، بلکه در برابر باکتری ها هم مقاومت می کنن و تمیز شدن اونها خیلی آسونه. با گذشت زمان ، باکتری ها مشکلات بویایی را بوجود می آورن و همچنین باعث کپک زدن و از بین رفتن قلاده می‌شن.  قلاده‌های ضد آب خیلی مقاوم هستن و به اندازه قلاده‌های نایلونی یا چرمی نیازی به شستشو و تعویض ندارن.

نوع ماده استفاده شده در قلاده‌ها

نئوپرن

نئوپرن نوعی ماده لاستیکی نرمه که تو  لباس های مرطوب استفاده می شود و برای استحکام بیشتر ، کشش و دوام آن از نایلون استفاده می شه. جنس نئوپرن قلاده‌های عالی برای سگهایی که وقت زیادی را در آب می گذرونن ایجاد می کنه.

 

مزایامعایب
راحت

برای سگهایی که دوست دارند شنا کنند

برای سگهایی دارای حساسسیت پوستی

خشک شدن سریع قلاده

گران قیمت

حجیم تر از نایلون

تنوع کمتر در طرح

قلاده گردنی یا کتفی

قلاده نئوپرن

زنجیر

قلاده های زنجیری که به آنها زنجیرهای چوک هم گفته می شه، فقط باید برای اهداف آموزشی استفاده شن و هیچ وقت نباید سگ رو با این قلاده تنها رها کنین چون که این قلاده ها ممکنه سگ تنها رو خفه کنن، این خطر تو ماه‌های سرد سال بیشتره چون تو هوای سرد زنجیرها به سختی حرکت می کنن و امکان آسیب زدن به گردن سگ رو دارن. زنجیرهای آموزشی در صورت استفاده صحیح می تونن بسیار موثر باشند، اما در صورت عدم استفاده صحیح از اونها، آسیب های شدیدی به گردن و نای وارد می کنن. این قلاده‌ها بهترین انتخاب برای سگ‌های نگهبان و گله هست.

مزایامعایب
بادوام

بوی بد نمیگیرند

میتوان برای سگهای لجباز استفاده کرد

نباید روی سگهای بی سرپرست و تنها استفاده شن

مقاومت در برار سرما را ندارند

اگر به درستی استفاده نشوند میتوانند مضر باشند

با بندهای خاصی سازگار نیستند


نایلون

قلاده‌های سگ نایلونی متداول ترین جنس قلاده‌ها هستند. طیف گسترده ای از الگوها ، رنگ‌ها ، عرض‌ها و کیفیت‌ها در این گروه قلاده سگ وجود داره. قلاده‌های نایلونی بهترین انتخاب برای پوشیدن سگ تو خانه ، پیاده روی و برای نوشتن مشخصات سگ هستن. این مدل قلاده‌ها، چند منظوره و استاندارد هستن. حیوانات خانگی که با مد روز پیش میرن ( مردم!) می تونن برای پیدا کردن انواعی از سبک ها و طرح های رایج، البته مسلما در خسته کننده ترین لوازم جانبی سگ ساعتها سرگرم شوند. در عکس زیر دو نمونه از قلاده های جنس نایلونی فرپلاست رو اوردیم که تو پتشاپ آنلاین سایت کافه حیوانات هم میتونید اونها رو ببینید.

 

 

مزایا

 

معایب

 

ارزان قیمت

تنوع نامحدود طرح و رنگ

استفاده اسان

در برخی طرح ها ممکن است مانع کشیده شدن بشوند

 

با گذشت زمان میتوانند بد بو شوند

دوام کمتری دارند

تمیز کردن آنها سخت است

برخی سگ ها ممکن است به جنس انها حساسیت داشته باشند

چرم

قلاده‌های سگ چرمی یک سبک قلاده کلاسیک و بادوامه که تعادل خوبی از نظر ظاهری و کاربردی را ایجاد می کننن. گرچه گران تر از بیشتر قلاده‌هاست ، اما معمولا قلاده‌های چرمی با کیفیت سالها دوام دارن. این جنس قلاده بهترین انتخاب برای سگهای نژاد هاسکی، ژرمن شپرد و رتوایلر هست.

هنگام خرید قلاده چرمی سگتون مطمئن بشین که قلاده از چرم اصل انتخاب کرده باشید. چرم معمولی ممکنه مانند چرم اصل به نظر بیاد اما خیلی با دوام نیست. اگرچه چرم مصنوعی بازم برای سگ مناسبه، اما ماندگاری زیادی نداره.

چرم مصنوعی، که به آن چرم وگان هم گفته می‌شه، ماده ای ارزان قیمته که قلاده‌های سگ ارزان قیمت موجود در بازار را تشکیل میدن. قلاده‌های ساخته شده از این ماده ممکن است از قیمت و مد روز کمتری برخوردار باشند و ماندگاری آنها به اندازه چرم استاندارد نیست. از این جنس برای استفاده روزمره خودداری کنید ، فقط از آن برای قلاده تزیینی استفاده کنید (اگر تمایل دارید).

 

 

قلاده گردنی یا کتفی

مزایا

 

معایب

 

بادوام

برای جیوانتی که حساسیت پوستی دارن مناسب است

تمیز کردن ان راحت است

 

گران قیمت

دارای طرح های محدود

با گذشت زمان میتوانند بد بو شوند

 

 

بیوتان

قلاده‌های بیوتان یه قلاده ایده آل برای سگهاییه که آب دوست دارن. بیوتان از یک نوار پلی استر ساخته شده  که به صورت پودری با مواد پلی اورتان یا پلی وینیل پوشانده شده و 100٪ غیر سمیه. اونها جایگزین بسیار خوبی برای نئوپرن و چرم هستند، چون نرم تر، انعطاف پذیرتر و قیمت کمتری دارند. الگوها و مدل‌های بیشتری نسبت به نئوپرن داره و می تونه گزینه شیک تری برای صاحبان حیوانات خانگی باشه که به دنبال سبک و عملکرد مناسب هستند.

مواد بیوتان برای استفاده روزمره به اندازه کافی راحت، برای هر فعالیتی بادوام هستن و مانند مواد دیگه خراب نمی شن. برای سگهایی که با وسایل خودشون خشن هستند، با سایر سگها خشن بازی می کنند یا می تونن راه هایی برای جویدن قلاده خود پیدا کنن ، بیوتان بهتر از هر نوع محصول نایلونی ، نئوپرنی یا چرمی هست.

 

مزایامعایب
ارزان تر از نئوپون و چرم

قابل انعطاف

تمیز کردن راحت

به مرور زمان بو نمیگیرد

به اندازه جنس های دیگر قلاده‌‌ها در دسترس نیست

قلاده گردنی یا کتفی

نکته: از اتصال هر چیز غیر ضروری به قلاده سگ خود خودداری کنید زیرا باعث تحریک یا استرس در گردن سگ شما می شود و یا خطرات دیگری مانند بلعیدن را به همراه دارد. اگر چیز تزئینی یا کاربردی را ضمیمه کردید ، فقط هنگامی که در کنار سگ خودتان هستید از آن استفاده کنید و در صورت عدم مراقبت از سگ ، آن را بردارید.

خرید قلاده برای توله سگ

خرید قلاده توله سگ کمی متفاوت از خرید قلاده برای سگ بالغ است. توله سگها رشد سریعی را تجربه می کنند و بنابراین نیاز به توجه بیشتری برای انتخاب قلاده دارند.

در زیر چند نکته برای خرید قلاده توله سگ اورده شده:

قلاده ای بخرید که الان مناسب باشه. موقع خرید قلاده برای توله سگتون، شما می خواهید در واقع قلاده متناسب با اندازه فعلی توله سگتون بخرید. در حالی که باید آینده رو هم در ذهن داشته باشید، مهمترین چیز اینه که قلاده سگ شما همیشه اندازه باشه. قلاد‌ه‌ای که خیلی بزرگ باشه می تونه بالای سر سگ قرار بگیره، جویده شه یا حتی خطر خفگی را به همراه داشته باشه. قلاده‌های خیلی کوچک هم می تونن سگ شما را خفه کنن، باعث تحریک پوست شن، یا حتی تنفس را مختل کنن.

برای تعداد بسیار کمی از سگ ها از زمانی که چند ماهگی هستن تا وقتی که در سن بزرگسالی‌ان ، فقط یک قلاده استفاده می‌شه. این انتظار رو داشته باشید که وقتی سگ شما به بزرگسالی رسید (یا شاید قبل از آن) باید قلاده دیگه‌ای بخرید.

قلاده‌ای پیدا کنید که جایی برای رشد توله سگ شما ایجاد کند. توله سگها سریع رشد می کنند. اگرچه خرید قلاده زیبا و کوچک ممکن است وسوسه انگیز باشد، اما بهتره قلاد‌ه‌ای انتخاب کنید که برای چند ماه اینده مناسب سگ شما باشد . توله سگها به خصوص در چند ماه اول رشد زیادی می کنند، بنابراین مطمئن شوید که قلاده توله سگ شما قابل تنظیم است تا بتوانید اندازه رشد آن را تغییر دهید. معمولاً بین سایزبندی‌ها همپوشانی وجود دارد. اگر می توانید قلاده بزرگتری پیدا کنید که به خوبی متناسب باشد ، آن را به جای قلاده کوچکتر انتخاب کنید.

توله سگ خود را به طور مرتب اندازه کنید. به دلیل الگوی رشد سریع و غیر قابل پیش بینی توله سگ ، حداقل هر دو هفته یکبار باید گردن او را اندازه کنید. در هر زمان باید بتوانید دو انگشتتون رو زیر قلاده سگتون بلغزانید. قلاده توله سگتون رو در صورت نیاز تنظیم کنید یا یک قلاده جدید خریداری کنید. اگر به نظر می رسه سگ شما در حال نفس نفس زدن است یا دچار مشکلات تنفسی شده است، بررسی کنید که قلاده او خیلی تنگ نباشد.

تطبیق یک بند با قلاده سگ

اگرچه گزینه های بند قلاده سگ به اندازه انتخاب خود قلاده گسترده است ، شما باید در نظر بگیرید که چگونه انتخاب قلاده سگ شما بر نوع تسمه مناسب بند قلاده تأثیر می گذارد. بسیاری از بندها کاملاً متناسب با قلاده سگ شما طراحی شده اند. بعضی ها هم برای جلوگیری از پاره شدن بندقلاده ترجیح میدهند بند قلاده زنجیری استفاده کنند.

اکثر بندهای استاندارد 1مترو 80 سانت طول دارند، اما سبک های دیگر مانند بندهای جمع شونده یا متری و قابل تنظیم فقط چند مورد از بسیاری از سبک های موجود در بازار است. در مرحله اول بندی که  برای شما و سگهایتان مناسب است پیاده کنید و در مرحله دوم به دنبال مد و سبک باشید.

نتیجه گیری

اینکه برای سگ خود قلاده گردنی انتخاب کنید یا تنی، کاملا به خود شما بستگی دارد. اما باید با دقت انتخاب کنید.

فاکتور های مهم را قبل از انتخاب، در نظر بگیرید. شکل، اندازه، نژاد، وضعیت سلامت، سن و رفتار سگ خود را ارزیابی کنید. روی نیازهای فردی سگ خود تمرکز کنید. فواید و نقاط منفی قلاده گردنی و تنی را در نظر بگیرید، حتی برای این انتخاب می توانید با دامپزشک خود نیز مشورت کنید.

به یاد داشته باشید که چه قلاده تنی و چه قلاده گردنی باید بی خطر، راحت و متناسب با سگ دوست داشتنی شما باشد.

حالا که با انواع قلاده‌های تنی و گردنی آشنا شدید، میتونید تو سایت کافه حیوانات از بین قلاده‌ها همراه با بندهای مختلف بهترین قلاده برای سگ رو ببینید و خریداری کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده و تونستین ازش استفاده کنین و یا اگر خودتون تجربه ای در این زمینه دارین حتما تو قسمت دیدگاه ها بنویسید تا همه بتونیم ازش استفاده کنیم.

نیاز به مشاوره دامپزشکی به صورت آنلاین داری ؟
اگر برای حیون خونگی عزیزت نیاز به مشاوره و ویزیت دامپزشک به صورت آنلاین داری کافیه به صفحه مشاوره آنلاین مراجعه کنی و درخواستت رو ثبت کنی. خیلی سریع باهات تماس میگیریم.دامپزشک آنلاین

 

homesalive.ca

4.7/5 - (16 امتیاز)