مطالب آموزشی و مقالات بیماری های پرندگان, مطالب آموزشی و مقالات بیماری های خرگوش, مطالب آموزشی و مقالات بیماری های سگ, مطالب آموزشی و مقالات بیماری های گربه, مطالب آموزشی و مقالات سلامت پرندگان, مطالب آموزشی و مقالات سلامت خرگوش, مطالب آموزشی و مقالات سلامت سگ, مقالات آموزشی سلامت گربه

کرونا ویروس در حیوانات

در دوره اپیدمی ویروس کرونا، تعامل حیوانات و انسان ها چگونه باید باشد؟

شیوع یک نوع پنومونی (ذات الریه) بین مردم چین، نگرانی جهانی را درباره کرونا ویروس جدید به عنوان یک خطر جهانی بهداشت عمومی جلب کرده است. همچنین بسیاری از افراد نگران گسترش کرونا ویروس در حیوانات خانگی نیز بودند.

بعد از گزارش موارد پنومونی در دسامبر 2019 که علت آن ناشناخته بود کرونا ویروس جدید، معرفی شد.

این بیماری در ابتدا در شهر ووهان چین تشخیص داده شد. در حال حاضر هزاران مورد از بیماری کروناویروس جدید 2019 در چین شناسایی شده و بیماری توسط مسافران زیادی به کشور‌های دیگر صادر شده است.

در ابتدا هیچ شواهد مشخصی مبنی بر انتقال فرد به فرد ویروس وجود نداشت با این حال در هفته‌‌‌های بعد، انتشار فرد به فرد ویروس کووید2 از طریق قطرات تنفسی تایید شد.

نامگذاری ویروس کرونا

در ژانویه 2020 سازمان بهداشت جهانی موقتا این ویروس را با عنوان کرونا ویروس جدید 2019 نامگذاری کرد. در 11 فوریه به طور قطعی سارس کووید2 نامگذاری شد. بیماری که از این ویروس به وجود می‌‌آمد، بیماری کرونا ویروس 2019 نامیده شد که به طور خلاصه به آن کووید 19 می‌‌گویند.

منشا و خوانواده سارس کووید2 (کووید 19)

در حالی که به طور روزانه موارد زیادی از این بیماری در چین و جاهای دیگر گزارش داده می‌‌شود، منبع اصلی شیوع ویروس هنوز شناخته نشده است. در حال حاظر هیچ شواهدی مبنی بر اینکه یک حیوان مشخصی را به عنوان منشا ویروس پیشنهاد کنند وجود ندارد و تحقیقات در این مورد همچنان ادامه دارد.

کرونا ویروس جدید متعلق به خانواده کروناویریده است. کروناویروس‌های آلفا و بتا معمولا پستانداران را آلوده می‌‌کنند در حالی که کروناویروس‌های گاما و دلتا معمولا پرندگان و ماهی‌ها را آلوده می‌‌کنند.

کرونا ویروس‌های حیوانی

کروناویروس سگی که می‌تواند باعث اسهال خفیف، و کرونا ویروس گربه‌ای که می‌تواند باعث التهابات عفونی شود، هردو از کروناویروس‌های آلفا هستند. این کروناویروس‌ها مرتبط با نوع ویروسی که اکنون شیوع پیدا کرده است (کووید 19) نیستند.

کرونا ویروس‌های انسانی

تا قبل از اینکه کرونا ویروس سارس ظاهر شود (همان‌هایی که متعلق به کرونا ویروس‌های بتا هستند) تنها  شش مورد شناخته شده از کرونا ویروس‌ها وجود داشت که توانایی آلوده کردن انسان‌ها و ایجاد مشکلات تنفسی را داشتند.

این موارد شامل این دو ویروس بود: 1.کروناویروس سندرم حاد تنفسی که به آن سارس ( severe acute respiratory syndrome coronavirus SARS-coV) می‌گفتند و در سال‌های 2002 و 2003 شناخته شد. 2.کروناویروس سندرم تنفسی خاورمیانه که با آن مرس (middle east respiratory syndromr coronavirus MERS-coV) گفته می‌شد  و در سا‌ل‌ 2012 شناخته شد.

کرونا ویروس سارس-2 از نظر ژنتیکی بیشتر شبیه به کروناویروس سارس هست تا مرس، ولی هردو از کرونا ویروس‌های بتا هستند که منشا آن‌ها در خفاش‌ها است.

کرونا ویروس جدید 2019 (قسمت اول): از پیدایش تا به امروز

با اینکه هنوز معلوم نیس که کرونا ویروس جدید همانند سارس و مرس رفتار خواهد کرد یا نه، اطلاعات هردوی این کرونا ویروس‌های اولیه می‌توانند توصیه‌هایی برای کووید19 باشند.

در ماه های اخیر، پیشرفت سریعی در شناسایی علت ویروسی، جداسازی ویروس عفونی و توسعه ابزارهای تشخیصی انجام شده است. درهرحال هنوز سوالات مهم زیادی درباره منشا، درمان، واکسن و پیگشری از این ویروس باقی مانده که باید جواب داده شوند.

کرونا ویروس و ارتباط آن با حیوانات

همه ما از موضوعات مربوط به ترک حیوانات خانگی در چین و نیز در ایران به دلیل نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا (سارس کووید2 یا کووید 19) آگاه هستیم. امیدواریم که اطلاعات این مقاله به تمام صاحبان حیوانات خانگی و دامپزشکان در رویارویی با مراجعه کنندگانشان کمک کند. در این مقاله سعی شده به تعدادی از سوالات رایج درباره نگرانی از این بیماری در حیوانات پاسخ داده شود.

توجه: برای یافتن پاسخ دقیق و به روز درباره  کرونا ویروس در حیوانات خانگی می توانید از دامپزشکان ما مشاوره تلفنی دریافت کنید.

1. آیا باید نگران حیواناتی که در تماس با فرد مبتلا به کرونا ویروس بوده اند باشیم؟

به نظر می‌آید سارس ویروس2 از یک مخزن حیوانی بوجود آمده است اما اکنون به صورت انسان-به-انسان گسترش می‌یابد. گسترش انسان-به-انسان این ویروس عمدتا توسط قطرات تنفسی موجود در سرفه یا عطسه فرد مبتلا ایجاد می‌شود.
در حال حاظر هنوز کاملا واضح نیست که این ویروس چطور به آسانی و به صورت پایدار بین مردم گسترش می‌یابد. نکته مهم این است که مدارکی زیادی مبنی بر اینکه حیوانات همدم مثل سگ یا گربه می‌توانند به سارس کووید2 مبتلا شوند وجود ندارد.
در هر صورت هیچ شواهد و مدارکی وجود ندارد که نشان دهد حیوانات خانگی در اپیدمیک شدن کووید19 نقش دارند.

2. در مناطقی که ویروس کرونا فعال است، با حیوانات خانگی چه باید کرد؟

در حال حاظر اطلاعات محدودی در رابطه با اینکه حیوانات خانگی توسط سارس کووید2 آلوده می‌شوند یا خیر وجود دارد. هنوز هیچ گزارشی از اینکه حیوانات خانگی و یا سایر حیوانات مبتلا به کووید19 می‌شوند، بدست نیامده است.
تا جایی که مشخص است، صاحبان حیوانات خانگی باید از برخورد با حیواناتی که با آن‌ها نا آشنا هستند خودداری کنند و قبل و بعد از برخورد با حیوانات دست‌های خود را بشویند. اگر صاحبان حیوانات خانگی به کووید19 مبتلا هستند، باید سعی کنند میزان تماس خود را با حیوانات محدود کنند. این محدودیت شامل نوازش کردن، بغل کردن، بوسیدن، لیسیدن یا به اشتراک گذاشتن غذا است.
اگر آن‌ها در طول بیماری ناچار به مراقبت از حیوان خانگیشان هستند، باید دست‌هایشان را قبل و بعد از مواجهه با حیوان بشویند و ماسک بزنند.

هنوز هیچ گزارشی از اینکه حیوانات خانگی و یا سایر حیوانات مبتلا به کووید19 می‌شوند، بدست نیامده است.

3. اگر حیوان خانگی ما بیماری ناشناخته‌ای داشت و سابقه مواجهه با فرد مبتلا به کرونا داشت، چکار باید بکنیم؟

ما هنوز نمی‌دانیم که آیا حیوانات همدم می‌توانند توسط سارس کووید2 آلوده شوند یا خیر. اگر حیوان خانگی شما بیماری ناشناخته ای داشت و در مواجهه با یک بیمار مبتلا به کووید 19 بود، به یک مرکز دامپزشکی معتبر ترجیحا دولتی مراجعه کرده و این مسئله را با آن‌ها در میان بگذارید.
قبل از بردن حیوان به دامپزشکی، با کلینیک دامپزشکی خود تماس گرفته و به آن‌ها اطلاع دهید که حیوانی که با فرد مبتلا به کووید 19 مواجهه داشته را می‌خواهید بیاورید. این کار به کلینیک این زمان را می‌دهد که بتواند یک مکان ایزوله را آماده کند.

4. اگر حیوان خانگی من در تماس با فرد مبتلا به کووید19 بوده باشد، می‌تواند باعث انتشار ویروس به سایرین شود؟

در حالی که ما یقینا مطمئن نیستیم، شواهد محدودی مبنی بر اینکه حیوانات همدم می‌توانند با گسترش سارس کووید2 آلوده شوند وجود دارد. به علاوه مدارک دقیقی مبنی بر اینکه حیوانات همدم می‌توانند مخزن کرونا ویروس برای افراد باشند وجود ندارد.

سازمان بهداشت جهانی دقیقا اشاره می‌کند که هیچ شواهدی مبنی بر اینکه حیوانات همدم می‌توانند به بیماری کرونا مبتلا شوند، وجود ندارد و تعامل آن‌ها با انسان‌ها باید مانند تعامل انسان‌ها با یکدیگر باشد.

سازمان OIE نیز اظهار دارد که هیچ مدارکی مبنی بر اینکه حیوانات خانگی می‌توانند در گسترش کرونا ویروس نقش داشته باشند و یا خود به این بیماری مبتلا شوند، وجود ندارد.

اگر دانشمندان معتقدند که کرونا ویروس در حیوانات خانگی  وجود ندارد، پس چگونه تست دو سگ در هنگ کونگ مثبت اعلام شد؟

دولت هونگ کونگ گزارش کرد که یک سگ پامرانین که آزمایش اولیه کووید19 او به صورت ضعیفی مثبت اعلام شده بود ( این سگ در تماس با صاحبش بود که خود مبتلا به کرونا بوده است) که بعد از آزمایش مجدد، درگیری او با این ویروس تایید شد. این سگ نسبت به عفونت ویروس، پاسخ ایمنی ایجاد کرده و در خون او آنتی بادی‌های ضد کرونا شناسایی شده بود.

علاوه بر این، آزمایش یک گربه نیز در اروپا برای کووید19 مثبت اعلام شد، صاحب این گربه نیز به کووید19 مبتلا بود.

دامپزشکان و مقامات بهداشت انسانی با افزایش گسترش بیماری COVID-19 همچنان به نظارت بر این وضعیت ادامه خواهند داد.

این سگ‌ها در تماس نزدیک با افراد بیمار قرار داشتند، که احتمالا مقادیر زیادی ویروس را به آن ها منتقل کرده اند. این باعث می‌شود که ویروس وارد بینی سگ شود ولی هیچ نشانه ای از ایجاد علائم بالینی در سگ ها وجود ندارد.

قبل از ایجاد سطح قابل تشخیص ویروس، آزمایش سگ اولی (نژاد پامرانین 17 ساله) بیش از یک هفته مثبت بوده است. با توجه به اینکه این آزمایش به مدت طولانی مثبت بوده است، نشان می‌دهد که این سگ سطح پایینی از عفونت را داشته است که احتمالا در اثر انتقال انسان به حیوان ایجاد شده است.

این سگ پامرانین، در 14 مارس از قرنطینه آزاد شد و دو روز بعد درگذشت. اعتقاد دامپزشکان بر این بود که بعید است مرگ سگ در اثر این ویروس بوده باشد. علت مرگ احتمالا در اثر سایر بیماری ها بوده است، اگرچه که کالبد شکافی نیز انجام نشد.

ابتلای یک سگ ژرمن شپرد در اروپا به کرونا

در 18 مارس، دو قلاده سگ بعد از مثبت اعلام شدن تست کرونای صاحبانشان در قرنطینه نگهداری شدند. آزمایش یکی از آن‌ها که دو ساله و از نژاد ژرمن شپرد بود مثبت اعلام شد و آزمایش سگ دیگر منفی بود. دقیقا مثل مورد قبلی این یک مورد نیز از موارد  انتقال کرونا از انسان به حیوان بود. همچنان هیچ شواهدی مبنی بر اینکه حیوانات خانگی می‌توانند راه انتقال ویروس کووید19 باشد موجود نیست.

روش صحیح شستن دست ها برای از بین بردن ویروس کرونانتیجه گیری

با این وجود، دانشمندان همچنان بر این باورند که حیوانات خانگی به راحتی با این ویروس آلوده نمی‌شوند و ریسک انتقال آن از حیوان به انسان در مقایسه با انتقال از انسان به انسان بسیار ناچیز است.

سگ‌ها و گربه‌ها توسط این ویروس بیمار نمی‌شوند. همچنان تاکید بر این است که صاحبان حیوانات خانگی دست‌های خود را قبل و بعد از دست زدن به حیوانات، غذای آن‌ها و یا وسایل آن‌ها بشویند و از بوسیدن حیوانات خانگی خودداری کنند.

source: wsava.org

به ما ستاره بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.