مطالب آموزشی نگهداری و پرورش گربه, مقالات آموزشی سلامت گربه

شرایط نگهداری گربه

شرایط نگهداری گربه

بچه گربه‌ها جذاب و بازیگوش هستند و در صورتی که نگهداری ‌آن‌ها از طرف کسی به شما پیشنهاد شود می تواند پیشنهادی وسوسه کننده باشد، به خصوص اگر واگذرای او به صورت رایگان باشد. اما باید این نکته ذکر شود که این بچه گربه‌ها اغلب حاصل جفت گیری گربه  های عقیم نشده ای است که صاحبان ‌آن‌ها اجازه جفت گیری آزادانه را به ‌آن‌ها در خارج از منزل می دهد. این بچه گربه‌ها بدون اینکه توسط دامپزشک معاینه شوند، عقیم شوند یا واکسیناسیون مناسب دریافت کنند، به منزل جدید می روند. بنابراین فردی که بچه گربه را به صورت رایگان می پذیرد باید توجه کند که آیا واقعا هزینه موارد ذکر شده کمتر از قیمت گربه می باشد یا خیر.

اگر چه گربه‌ها بیشتر از سگ‌ها تمایل به استقالال دارند اما باز هم نیاز به مراقبت های روزانه دارند. ‌آن‌ها نیاز دارند که روزانه تغذیه شوند، آب تازه به طور دائم برایشان تامین شود و به طور مرتب نظافت شوند. گربه‌ها خودشان را تمیز می کنند اما اگر این کار را شدیدا و دائما انجام دهند توپی های مویی در دستگاه گوارششان تشکیل شده و ممکن است سبب مشکلات انسدادی در ‌آن‌ها گردد. محل دفع مدفوع و ادرار ‌آن‌ها باید روزانه تمیز شود، گربه هایی که در محیط تمیز و پاکیزه زندگی می کنند کمتر به اختلالات سلامتی و روانی مبتلا می‌شوند.

شرایط زندگی
  • گربه‌ها حیوانات خوبی برای نگهداری در آپارتمان هستند زیرا می توانند در محیط های کوچک به راحتی زندگی کنند.
  • ظرف دفع ادرار و مدفوع گربه باید از محل غذا خوردن او فاصله داشته باشد.

اگر چه گربه‌ها می توانند در خانه های کوچک زندگی کنند اما باز هم نیاز به ورزش دارند. این اشتباه است که تصور کنید گربه‌ها نیاز دارند که آزادنه در خارج از منزل پرسه بزنند. در واقع، ‌آن‌ها باید داخل منزل نگهداری شوند زیرا بیرون رفتن شان می تواند سبب کشته شدن توسط خودرو‌ها یا سایر حیوانات شود، با انواع بیماری‌ها و خطرات مواجه شوند و اگر تحت مراقبت نباشند ممکن است گم شوند. اگر گربه خود را به خارج از منزل می برید و می خواهید که در امنیت باشد، باید به او قلاده ببنیدید و مراقب او باشید در غیر اینصورت باید در مکانی محصور قرار گیرد.

  • گربه‌ها به طور معمول وسایل و اثاث منزل را چنگ نمی زنند اما اگر این مشکل در ‌آن‌ها وجود داشته باشد، دامپزشک او می تواند با استفاده از تمرین و آموزش یا با استفاده از سرپوش روی چنگال‌ها این مشکل را حل کند.
  • روش های دیگری نیز برای پیشگیری از این کار وجود دارد، مانند استفاده از اسپری ها یا گیاه کتنیپ (اسطوخودوس)، این ماده را بر روی اشیایی که برای او تهیه کرده اید  مانند اسکرچر یا اسباب بازی ها قرار دهید تا گربه به سمت این وسایل جذب شود. همچنین می توانید از مواد تربیتی نیز استفاده کنید. این مواد برعکس کتنیپ عمل کرده و باید آنها را روی اشایی قرار دهید که نمی خواهید گربه به سراغ آن ها برود.

 شرایط نگهداری گربه

 

  • اگر میخواهید یک گربه را به عنوان حیوان خانگی خود نگهداری کنید باید مطمئن شوید که به گربه‌ها آلرژی ندارید.
هزینه‌ها

گربه های اهلی یا گربه هایی که نژاد ‌آن‌ها ناخالص است قیمت کمتری نسبت به گربه های اصیل دارند. اگر گربه خود را رایگان پذیرفته اید باید هزینه های دیگر را نیز مد نظر قرار دهید:

  • مراقبت های دامپزشکی
  • عقیم سازی
  • تغذیه
  • اسباب بازی

تغذیه گربه مانند سایر حیوانات خانگی مهم ترین و هزینه بر ترین نیاز اوست، حتما قبل از پذیرش گربه یا هر حیوان خانگی دیگر، هزینه تغذیه او را بررسی کرده و سپس اقدام به پذیرفتن او کنید.

 بچه گربه یا گربه بالغ؟

برای بسیاری از صاحبان گربه‌ها اهمیتی ندارد که حیوانشان نژاد خالص داشته باشد یا خیر. برای این دسته از افراد نژاد گربه خانگی یا نژادهای ناخالص به  علت قیمت پایین تر مناسبتر است.

بسیاری از صاحبان حیوانات دوست دارند که یک بچه گربه را سرپرستی کرده و رشد و بلوغ او را ببنیند و او را مهربان و خوش رفتار پرورش دهند. برخی بچه گربه‌ها ضد اجتماعی تربیت می‌شوند و برای جلوگیری از این مسئله باید با تربیت مناسب روحیه اجتماعی بودن را در ‌آن‌ها تقویت کرد.

شخصیت گربه های بالغ قبلا شکل گرفته است و اگر گربه بالغی را انتخاب کردید که عادت‌ها و رفتار او مناسب آنچه که شما می پسندید باشد بسیار خوب است. هیچ گاه گربه بالغی را انتخاب نکنید که شخصیتی متفاوت از چیزی که شما به دنبال آن هستید دارند.

  • تغییر عادت گربه ای که به خروج از منزل و پرسه زدن خارج از آن عادت دارد ممکن است دشوار باشد.

 

به ما ستاره بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.