مطالب آموزشی و مقالات تغذیه گربه, مقالات آموزشی سلامت گربه

راهنمای کامل تغذیه گربه

تغذیه گربه
دسترسی سریع به قسمت های مقاله

چگونه می‌توانیم مطمئن شویم که تغذیه صحیحی برای گربه خود استفاده می‌کنیم؟ تصمیم درباره اینکه کدام نوع غذا برای گربه شما بهترین است بسیار دشوار می‌باشد، زیرا بیشتر برندهای تولید کننده غذا با زبان‌های مختلف سعی در تشویق صاحبان گربه برای خرید محصولات خود را دارند.

بیشتر غذاهای تجاری گربه ها، مواد اصلی مورد نیاز گربه‌ها را دارا می‌باشند اما همه آن‌ها به این صورت نیستند.

برخی گربه‌ها مشکلات سلامتی مانند بیماری رنال یا دیابت و یا حتی نیز به بعضی غذاها آلرژی دارند. در این ‌مقاله، ما درباره تغذیه گربه‌، تغذیه بچه گربه‌ و سایر موارد مربوط به غذای گربه می‌پردازیم تا شما بتوانید بهترین غذای ممکن را براساس ویژگی‌های گربه خود برای او انتخاب نمایید.

اگر میخواهید بدانید که بهترین غذا و جیره غذایی برای گربه تان چیست، تا انتهای مقاله با ما  همراه باشید، شما بعد از مطالعه این مقاله قادر خواهید بود بهترین غذا را برای گربه خود انتخاب کنید

نحوه تغذیه گربه‌

با وجود اینکه گربه‌ها بسیار بامزه و زیبا هستند اما گوشتخوار مطلق می‌باشند.یعنی بدن آن‌ها به گوشت نیاز دارد. براساس تحقیقات، پروتئین‌های حیوانی برای دستگاه گوارش گربه‌ها بسیار قابل هضم تر و مناسب‌تر از پروتئین‌های گیاهی هستند. از طرفی دیگر، گربوهیدرات‌ها منبع سهل الاوصول انرژی (کالری) می‌باشند و از آنجایی که کربوهیدارت زیاد برای گربه‌ها می‌تواند سبب مشکلاتی مانند چاقی و دیابت شود، توجه به کربوهیدارتها در غذای گربه‌ها دارای اهمیت است.

در تحقیقی در کشور سوئد نشان داده شد که 45درصد گربه‌ها اضافه وزن دارند و این اضافه وزن رابطه مستقیمی با خوردن غذای خشک دارد.

 

درباره مصرف غلات (مثل گندم و ذرت) یا گیاهان دارای نشاسته هنوز هم اختلاف نظر زیادی بین محققان دامپزشکی و صنایع تولید کننده غذای گربه‌ها وجود دارد. اما همگی معتقدند که: وجود مقدار کم از این مواد خوب است چرا که در طبیعت نیز گربه‌ها مواد داخل معده گیاه خواران را نیز می‌خورد. با این وجود غلاتی مانند ذرت نباید ماده تشکیل دهنده عمده غذا باشند.

بسیاری از مراکز تحقیقاتی بر این باور هستند که هیچ نیاز شناخته شده‌ای در گربه‌ها برای مواد کربوهیدارتی وجود ندارد و کربوهیدارت‌ها باید از جیره گربه حذف شده یا به حداقل برسد. بنابراین نتیجه می‌گیریم که مواد دارای کربوهیدارت یا باید به صورت مکمل داده شوند یا باید به طور کامل از جیره گربه حذف گردند.

در طبیعت، گربه‌ها پرندگان، حیوانات کوچک و گهگداری حشرات را می‌خورند و براساس تحقیقات، جیره غذایی گربه در طبیعیت شامل 55 درصد پروتئین، 45 درصد چربی و فقط 1 تا 2 درصد کربوهیدارت است.

تغذیه گربه

تغذیه گربه

برای گربه خانگی ما نیز چنین ترکیب غذایی مناسب است چرا که بدن او نیز برای متابولیسم چربی و پروتئین برای تامین انرژی برنامه ریزی شده است. در حالی که غذاهای تجاری با برندهای بی کیفیت یا نامعتبر همگی خارج از این دستور العمل هستند و گاهی تا 50 درصد کربوهیدارت دارند. مانند انسان‌ها، گربه‌ها هم کربوهیدارت‌های اضافی را به چربی تبدیل می‌کند.

گربه‌ها در زمینه‌های دیگر نیز نیازهای تغذیه ای خاصی دارند. آن‌ها نمی‌توانند ویتامین A را از بتاکاروتن‌ها تولید کنند.  بنابراین جیره آنها باید حاوی ویتامین A از قبل تولید شده باشد. در طبیعت و زمانی که گربه غذای خام میخورد، این ویتامین از خوردن جگر تامین می‌شود.

گربه‌ها مقدار زیادی تورین و آرژنین نیز نیاز دارند که دو اسید آمینه ضروری بدن هستند، بنابراین تمرکز در جیره گربه باید روی مواد اولیه باکیفیت شامل گوشت و چربی حیوانی باشد نه روغن گیاهی یا غلات.

متاسفانه برخی کارخانه‌ها توسط مواد ارزان و طعم دهنده‌های مصنوعی و سایر افزودنی هایی که می‌توانند به سلامت گربه شما در طول زمان آسیب وارد کنند غذا تولید می‌کنند.

غذای خام گربه

در غذای خام خانگی خطر آلودگی باکتریایی وجود دارد و طبق تحقیقات انجام شده بیشتر دامپزشکان نگران این آلودگی هستند اگر چه فواید گوشت خام بیشتر از گوشت پخته است. واضح است که گوشت خام مشابهت بیشتری با غذای طبیعی گربه دارد و از نظر مواد مغذی نیز ایده آل تر است.

غذای خام گربه

غذای خام گربه

بعضی از شرکتها در خارج از ایران، غذای آماده خام برای گربه‌ها طراحی کرده‌اند. این غذاها از غذاهای خشک یا مرطوب فرآوری شده، دارای مواد غذایی بیشتری بوده و کیفیت بالاتری نیز دارند. با توجه به اینکه گربه‌ها در طبیعت نیز گوشت را خام مصرف می‌کنند، این غذاها با فیزیولوژی آن‌ها بیشتر سازگار است. این محصولات می‌توانند جایگزین خوبی برای غذاهای خانگی گربه‌ها بوده و خیال صاحب گربه را تامین غذای مورد اطمینان او راحت کنند.

نکته جالب این است که غذاهای خام تجاری نیازهای گربه را در تمام سنین و مراحل زندگی تامین می‌کنند. طبیعی است که قیمت این محصولات بالاتر از غذاهای خشک باشد.

چند بار در روز به گربه غذا بدهیم؟

بسیاری از ما تغذیه آزاد را برای گربه خود در نظر داریم و ظرف غذای او را پر از غذای خشک گربه کرده و در اختیارش قرار می‌دهیم. درست است که این کار برای ما راحت است اما برای گربه ما مفید نیست.

در طبیعت، گربه‌ها غذای خود را اول صبح و هنگام غروب می‌خورند، زمان هایی که اوج شکار محسوب می‌شوند. و مقدار کمی هم غذا در طول روز و بین زمان‌های استراحت خود می‌خورند. اگر به برنامه غذایی یک گربه وحشی توجه کنیم، متوجه می‌شویم که گربه‌ها تمایل دارند هر 5 تا 6 ساعت چیزی بخورند. اما این مورد برای برنامه روزانه شما ممکن است خوب نباشد. اگر شما می‌خواهید به گربه فقط یک بار صبح و یک بار شب غذا دهید بهتر است که ظرف غذای اتوماتیک دارای تایمر برای او تهیه کنید، این ظروف می‌توانند طبق برنامه به گربه شما غذا بدهند.

برنامه ثابت غذایی نیز ممکن است مشکلاتی داشته باشد. بخصوص اگر شما چند گربه داشته باشید و بخواهید که مقدار غذا خوردن هر گربه را کنترل کنید یا غذاهای مختلفی به آنها بدهید.

چند  توصیه در این باره:

یک نفر از اعضای خانواده را در طول روز مسئول غذادهی به گربه کنید.

اگر گربه‌های شما برای غذا رقابت می‌کنند باید غذای آنها را به اندازه ای با فاصله از هم قرار دهید که گربه ضعیف تر تهدیدی از گربه دیگر احساس نکند، حتی اگر لازم باشد در اتاق‌های مختلف غذادهی به گربه‌ها را انجام دهید.

یکی از مهمترین مواد غذایی که معمولا فراموش می‌شود آب است. گربه‌ها معمولا غذای خشک می‌خورند و اگر آب کافی در اختیار نداشته باشند، کم آبی بدن در طول زمان می‌تواند سبب ایجاد مشکلات کلیوی (رنال) شود. به همین دلیل بهتر است مقداری غذای مرطوب گربه نیز در اختیار گربه قرار داده شود و همیشه از وجود آب برای گربه اطمینان حاصل گردد. برای تشویق کردن گربه به آب خوردن می‌توانید آب گربه را روزی 2 بار تعویض کنید تا تشویق به آب خوردن شود.

تغذیه گربه پرشین و سایر نژادها

آیا نژادهای مختلف گربه نیاز به غذاهای متفاوتی دارند؟ جواب کوتاه: نه. همه گربه‌ها از نژادهای مو بلند مانند پرشین تا نژادهای موکوتاه مانند سیامی غذایی مشابه هم اما سالم نیاز دارند.

چه گربه نژاد خالص داشته باشید و چه گربه ای داشته باشید که نژاد ناخالص باشد جیره غذایی او فرقی با دیگر گربه‌ها ندارد. ذکر این نکته هم ضروری است که غذای مخصوص دفع گلوله مویی در گربه‌های موبلند می‌تواند مفید باشد اما شانه کردن روزانه می‌تواند موثر تر باشد چرا که جیره دارای فیبر بالا، گربه را به التهاب مثانه مستعد می‌کند.

تغذیه بچه گربه،گربه بالغ و گربه عقیم شده

نیازهای گربه‌ها در سنین مخالف با هم متفاوت هستند. غذای بچه گربه برای حمایت تغذیه ای از رشد مناسب گربه‌ها با استفاده از ویتامین‌ها، مواد معدنی و کالری اضافه طراحی می‌شوند. وقتی تغذیه بچه گربه مناسب باشد، سیستم ایمنی او قوی می‌شود. غذای بچه گربه بعد از یک سالگی باید به غذای گربه بالغ تغییر کند.

غذای گربه‌های adult (گربه‌های بین سنین 1 تا 7 سال) و گربه‌های Mature (بین سنین 8 تا 10) باید غذایی برپایه گوشت و چربی بوده و کربوهیدارت غذایشان بسیار کم باشد. گربه‌های بالا 11 سال مسن محسوب می‌شوند. در حالی که بیشتر گربه‌های مسن از غذاهایی با کیفیت غذای گربه‌های جوانتر استفاده می‌کنند، کاهش چربی غذا می‌تواند کمک زیادی به جلوگیری از اضافه وزن این گربه‌ها بکند.

باز هم لازم است تاکید شود که باید کربوهیدارت غذای گربه‌ها بسیار کم باشد تا از چاقی جلوگیری کرده و خطر دیابت را با افزایش سن کاهش دهد.

دامپزشکان تاکید دارند که پروتئین جیره گربه‌های مسن نباید کاهش یابد زیرا کاهش پروتئین سبب از دست رفتن عضلات گربه می‌گردد.

تغذیه گربه

تغذیه گربه

تغذیه مناسب گربه بر اساس مشکلات سلامتی

اگر گربه شما دارای مشکلات کلیوی، دیابت یا بیماری مثانه باشد، دامپزشک شما جیره ای مناسب برای این مشکلات تعیین خواهد کرد. اگر می‌توانید بین غذای خشک گربه و غذای مرطوب گربه یکی را انتخاب کنید، توصیه‌های ما را در این ارتباط به یاد آورده و تاجایی که می‌توانید برای گربه خود غذای مرطوب تهیه نمایید.

اگر گربه با غذایی که دامپزشک تجویز کرده است بهبود نیابد چکار کنیم؟ ممکن است علت آن عدم نوشیدن آب کافی باشد و یا ممکن است جایی از جیره حتی کوچک، با توصیه دامپزشک متفاوت باشد. می‌توانید جیره دیگری از دامپزشک دریافت کنید یا با متخصص دامپزشک تغذیه مشورت نمایید. ممکن است بیماری همزمان دیگری نیز وجود داشته باشد. در این موارد آزمایش خون و سایر آزمایش‌های تکمیلی بسیار مفیدهستند. به یاد داشته باشید که دامپزشک شما بهترین دوست گربه شما در این شرایط است. آزمایش خون و سایر روش‌های تشخیصی می‌توانند زمانی که تنظیم جیره موثر نبوده است به تشخیص و درمان کمک کنند.

نیاز به مشاوره دامپزشکی به صورت آنلاین داری ؟
اگر برای حیون خونگی عزیزت نیاز به مشاوره و ویزیت دامپزشک به صورت آنلاین داری کافیه به صفحه مشاوره آنلاین مراجعه کنی و درخواستت رو ثبت کنی. خیلی سریع باهات تماس میگیریم.دامپزشک آنلاین

 

غذای گربه حساس

علائم آلرژی غذایی گربه شامل عطسه، جویدن پنجه‌ها، چنگ زدن بی امان حتی تا مرز خونریزی، استفراغ، اسهال و به هم ریختگی و از بین رفتن شفافیت موها هستند. اگر تصور می‌کنید که گربه شما آلرژی غذایی دارد، او را فورا به مشاوره دامپزشکی دریافت کنید.

داروها می‌توانند سبب کاهش اضطراب گربه شده و حذف مواد غذایی مختلف از جیره غذایی می‌تواند مشخص کند که کدام ماده عامل آلرژی بوده است.

معمول ترین موادی که سبب آلرژی غذای در گربه‌ها می‌شوند:

گوشت گوساله

لبنیات

غذاهای دریایی

رنگ‌های مصنوعی

ذرت و محصولات آن

سویا

گندم

تخم مرغ

تغذیه گربه دارای مشکلات کلیوی (رنال)

برساسا تحقیقات موسسه دامپزشکی آمریکا و دانشکده دامپزشکی دانشگاه ژروسالم، غذای خشک بدترین انتخاب برای گربه هایی است که مشکلات کلیوی دارند زیرا بدن گربه‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که بیشتر آب خود را از غذایی که میخورند به دست می‌آورند.

تحقیقات نشان داده اند که غذای خشک می‌تواند سبب کم آبی مزمن شده که این امر باعث افزایش غلظت ادرار می‌شود. غلظت بالای ادرار می‌تواند احتمال تشکیل سنگ‌ها و کریستال‌ها را افزایش داده و سبب انسدادهای کشنده در گربه‌ها شود.

اگر گربه شما مشکلات کلیوی دارد دامپزشکتان غذای مخصوص این نوع بیماری را برایتان تجویز خواهد کرد که احتمالا بیشتر حاوی غذای مرطوب است تا خشک.

اگر گربه شما به غذای خشک خود علاقه زیادی دارد و غذای جدیدش را دوست ندارد، می‌توانید با پاشیدن غذای خشک روی غذای رنال او که دامپزشکش طراحی کرده است، وی را به خوردن غذای جدید عادت دهید. بیشتر گربه‌ها برای عادت به غذای جدید نیازمند  زمان بیشتری هستند، اما شما می‌توانید با کاهش آهسته غذای قبلی و افزایش تدریجی غذای جدید، انتقال به جیره جدید را با موفقیت انجام دهید.

غذای رنال گربه

تغذیه غذای گربه با مشکل کلیوی

تغذیه گربه مبتلا به دیابت

براساس تحقیقات، وضعیت سلامت بیشتر گربه‌های مبتلا به دیابت، بعد از کاهش کربوهیدارت جیره، بهبود یافته و تثبیت می‌شود و در اغلب موارد دیابت برطرف می‌شود. تحقیقات نشان داده اند که 68 درصد گربه‌های دیابتی که کربوهیدارات جیره شان کاهش یافته است توانسته اند تجویز انسولین را قطع کنند.

 

اگر گربه ای دارید که انسولین مصرف می‌کند، از دامپزشک خود بخواهید که جیره ای با کربوهیدارت پایین برای او طراحی کند. بسته به اینکه گربه شما مشکلات دیگری مانند التهاب پانکراس یا بیماری کبدی دارد یا نه، شما می‌توانید غذای تجاری حاوی کربوهیدارت پایین (مانند غذای رویال کناین مخصوص گربه‌های دیابتی) تهیه بفرمایید.

غذای گربه دیابتی

غذای گربه دیابتی

تغذیه گربه خانگی با غذای خشک یا غذای خانگی؟

فواید غذای خانگی گربه

شما می‌توانید مواد غذایی گربه خود را کاملا  کنترل کنید

اگر گربه شما آلرژی داشته باشد می‌توانید به راحتی ماده آلرژی زا را از جیره او حذف کنید.

معایب غذای خانگی گربه

سختی در آماده کردن غذا

احتمال آلودگی باکتریایی بخصوص در غذاهای خام

مزایای غذای خشک گربه

ماده غیر بهداشتی، خطرناک یا غیر مغذی در آن وجود ندارد (بخصوص برندهای معتبر)

راحتی در استفاده

وجود ریز مغذی هایی مانند تائورین، ویتامین آ و …

معایب غذای تجاری گربه

در برندهای نامعتبر و بی کیفیت، مواد غذایی اولیه با کیفیتی وجود ندارد.

در مواردی که شما نگران بهداشت غذای گربه هستید، باید بهداشت سطوح و ظروف منزل را رعایت بفرمایید. ضمنا گربه‌ها اسید معده ای بسیار قوی دارند که باکتری‌ها را از بین می‌برد. و به عنوان یک سد دفاعی دیگر، اگر غذایی تازه نباشد از خوردن آن امتناع می‌کنند. بسیاری از گربه‌ها هم اگر غذایی باشد که شروع به فساد کرده باشد حتی تصمیم به خوردن ان هم نمی‌گیرند.

آماده کردن غذای خانگی برای گربه‌ها به ابزاری نیاز دارد: شما باید چاقو‌های تیزی داشته باشید تا گوشت را به لقمه‌های (چانک) بزرگ برش دهید تا طبیعت گوشتخواری گربه را برآورده کنید، باید تخته گوشت داشته باشید به همراه ظروفی که بتوانید روی آنها برچسب اطلاعات غذا را درج کنید. ترازوی آشپزخانه برای وزن کردن مواد غذایی یکی از مهم ترین ضروریات است.

تغذیه گربه

تغذیه گربه

گربه‌ها نیاز بالایی به پروئین دارند. ماده تشکیل دهنده پروتئین امینو اسید نامیده می‌شود. 23 نوع آمینو اسید هستند که تشکیل دهنده پروتئین‌های بدن پستانداران می‌باشند.

گربه‌ها قادر به ساخت 12 نوع اسیدآمینه هستند، اما 11 نوع دیگر را باید از طریق غذا دریافت کنند به این اسیدآمینه ها، اسیدآمینه‌های ضروری گفته می‌شود. گربه‌ها به دریافت ویتامین هایی مانند آ و B3 نیز از طریق غذا نیاز دارند، بنابراین گیاهان و جیره‌های گیاهخواری قادر به تامین این پروتئین‌ها و ویتامین‌ها نیستند.

کمبود برخی اسیدهای آمینه می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای سلامتی گربه ایجاد کند. به عنوان مثال کمبود تائورین (که در مکمل تاپ تن بیفار موجود است) می‌تواند سبب بیماری شدید قلب شود. خلاصه اینکه گربه‌ها برای زنده ماندن باید گوشت مصرف کنند و یک گربه نمی‌تواند هم سالم باشد و هم گیاهخوار!

پاسخ به سوالات متداول:

1.آیا می‌توانم غذایی که سگم میخورد را به گربه ام بدم؟

جواب کوتاه خیر. غذای گربه‌ها حاوی ویتامین‌ها و پروتئین‌های ضروری بیشتری است در حالی که سگ‌ها به این میزان پروتئین بالا نیاز ندارند.

اگر گربه شما طولانی مدت غذای سگ را مصرف کند دچار کمبودهای تغذیه ای و مشکلات جدی از نظر سلامت خواهد شد.

غذای سگ گربه

غذای سگ گربه

2. چه علائمی می‌توانند نشان دهنده آلرژی گربه من به گوشت مرغ باشند؟

مهم ترین و واضح ترین علامت آلرژی غذایی در گربه ها، مدفوع شل و گاهی اسهال  با یا بدون استفراغ  هستند. در برخی گربه‌ها خارش نیز رخ می‌دهد که می‌تواند تشخیص آلرژی را دشوار کند.

گربه هایی که خارش دارند صورت خود را میخارانند یا بیش از حد به نظافت خود می‌پردازند گاهی تا مرز ریزش موها این کار را انجام می‌دهند. اگر گربه شما این علائم را نشان می‌دهد، برای اینکه بدانید ناشی از آلرژی غذایی است یا خیر باید مرغ را از غذای او حذف کرده و منبع دیگری را برای پروتئین او استفاده کنید. اگر علائم برطرف شدند احتمالا مشکل از آلرژی غذایی بوده است.

3. چرا گربه من تمایلی به غذا خوردن ندارد؟

علل زیادی برای عدم تمایل به خوردن در گربه‌ها وجود دارند. اگر غذا نخوردن گربه شما نگران کننده شده است بهتر است که از یک دامپزشک راهنمایی بگیرید. بیماری‌ها و عفونت‌های دستگاه گوارش، کبد، کلیه، پانکراس، غدد دورن ریز، سرطان‌ها و بسیاری مشکلات دیگر می‌توانند سبب بی اشتهایی در گربه‌ها شوند. ما می‌دانیم که گربه‌ها بسیار بد غذا هستند اما اگر بعد از 48 ساعت باز هم کم اشتها بودند، مشاوره دامپزشکی بسیار می‌تواند ارزشمند باشد.

گربه بد غذا

گربه بد غذا

4. رابطه بین کربوهیدارت بالا و دیابت در گربه‌ها چیست؟

به علت خصوصیات تغذیه ای خاص گربه ها، غذاهای دارای کربوهیدارت بالا جیره‌های خوبی برای گربه‌ها نیستند چراکه آنها قادر به استفاده از شکر موجود در آنها نمی‌باشند. اگرچه هنوز به طور کامل ارتباط میان غذای دارای کربوهیدارات بالا و دیابت ملیتوس در گربه‌ها کاملا مشخص نیست اما جیره دارای کربوهیدارت پایین هنوز هم برای گربه‌ها توصیه نمی‌شود چرا که بدن گربه‌ها قادر به استفاده از آن‌ها به عنوان ماده غذایی نیست.

5. گربه من اضافه وزن دارد، چه غذایی و با چه برنامه ای باید به او بدهم؟

تعیین رژیم غذایی برای گربه کاری دشوار است (مگر اینکه از میو میو کردن مداوم و بدون وقفه دوست پشمالوی خودتون خوشتون بیاد). غذاهایی مانند رویال کناین می‌توانند احساس سیری برای گربه ایجاد کننند و مانع زیاد غذا خوردن گربه‌ها شوند.

به علاوه اگر می‌خواهید جیره گربه را تغییر ندهید اما وزن او را کم کنید، کاهش حجم غذا به میزان یک سوم می‌تواند شروع خوبی باشد.

اگر به طور طبیعی همیشه به گربه خود اجازه می‌دهید که به غذا دسترسی داشته باشد، می‌توانید با محدود کردن دسترسی او به غذا کاهش وزن را شروع کنید. 1  تا دو بار غذا دادن به گربه در روز برای کاهش وزن او کافی است.

6. غذای خشک برای گربه من بهتر است یا غذای مرطوب؟

توصیه من استفاده از غذای خشک است، این غذا به تمیزی و بهداشت دندان‌ها کمک کرده و عمل جویدن را بهتر القا می‌کند. غذای خشک می‌تواند به تنهایی برای گربه یک جیره دائم وثابت باشد (تهیه شده از برندهای معتبر و با کیفیت). همیشه در کنار غذای خشک باید آب در اختیار گربه قرار داشته باشد.

غذای مرطوب خوشمزه است و وقتی با غذای خشک مخلوط شود عالی می‌شود. اما اگر به علت‌های مختلف گربه شما باید غذای مرطوب بخورد (مثلا مشکلات رنال (کلیوی))، توصیه ما بر این است که غذای خشک نیز همراه با مرطوب برای وی استفاده نمایید.

غذای خشک یا مرطوب

غذای خشک یا مرطوب

7. آیا غذا می‌تواند به طور دائم جلوی گربه باشد؟

این نوع غذا دادن برای برخی گربه‌ها که قادر به کنترل تغذیه خود  بوده و بیش از حد غذا نمی‌خورند مناسب است.  اما برخی دیگر از گربه‌ها زیاد غذا می‌خورند و اگر همیشه غذا در دسترسشان باشد سبب اضافه وزن در آنها می‌شود. در این حالت باید حجم غذای آنها به صورت کنترل شده باشد.

8. چرا گربه من علف‌ها یا گیاهان زینتی را می‌خورد؟

پاسخ به این سوال دشوار است زیرا علل مختلفی برای این کار وجود دارد. یکی از علل جالب آن این است که خوردن این گیاهان سبب استفراغ در گربه‌ها می‌شود. زیرا گربه‌ها آنزیم‌های لازم برای هضم این گیاهان را ندارند. این استفرغ به گربه‌ها کمک می‌کند که مواد غیر قابل هضم مانند استخوان‌ها و موها را از معده خارج کنند. این یک روش طبیعی برای آن هاست. دلیل دیگر این کار افزایش فیبر موجود در دستگاه گوارش است که می‌تواند به عبور مواد غذایی از روده‌ها به خصوص روده بزرگ کمک کند.

گاهی گربه‌ها به علت مسائل رفتاری مانند استرس، اضطراب یا کنجکاوی، گیاهان را می‌خورند. تا زمانی که گیاهانی که گربه شما می‌خورد برای او سمی نیستند نگران نباشید.

9. گربه من گلوله مویی در معده دارد از خوردن خمیر مالت امتناع می‌کند، چه چیزی به عنوان جایگزین برای او مناسب است؟

برطرف کردن گلوله مویی در گربه‌ها دشوار است. برخی گربه‌ها بسیار مستعد به گلوله مویی هستن د اما برخی دیگر در طول زندگی خود بدون مشکل از این نظر باقی می‌مانند. خمیر مالت بسیار موثر است اما در صورت امتناع گربه، راه‌های جایگزینی نیز وجود دارند:

بهترین راه خوردن غذاهای خشکی است که برای پیشگیری از گلوله مویی طراحی شده اند. این غذاها سبب می‌شوند که موها به آسانی از طریق دستگاه گوارش دفع شوند. شانه کردن موتب گربه نیز می‌تواند راهی برای کاهش موهای خورده باشد، اما مشکل را به طور کامل برطرف نمی‌کند.

اگر گلوله مویی روز به روز مشکل ساز تر می‌شود، بهتر است که در این باره مشاوره دامپزشکی دریافت نمایید.

10. آیا حتما باید گربه من غذای عاری از غلات بخورد؟

خیر اصطلاح ((بدون غلات)) بیشتر برای تبلیغات به کار می‌رود. بهتر است بدانیم که دادن غذای بدون غلات یعنی دادن غذایی که غلات کمی دارند. اما گاهی هم این غذاها علی رغم ادعاهای خودشان، غلات بیشتری دارند.

تا زمانی که جیره او بالانس بوده و دامپزشک آن را تایید می‌کند گربه شما مجبور نیست غذایی عاری از غلات بخورد.

11. آیا شیر برای تشویقی گربه خوب است؟

بر خلاف اینکه ممکن است گربه‌ها شیر را به عنوان تشویقی دوست داشته باشند، اما شیر تشویقی خوبی برای آنها نیست. شیر اغلب سبب اسهال در گربه‌ها می‌شود چراکه آنها آنزیم لازم برای هضم لاکتوز شیر را ندارند. اسهال سبب کم آبی بدن و بی حالی گربه می‌شود بنابراین دادن شیرگاو به عنوان تشویقی برای گربه اصلا توصیه نمی‌شود.

12. آیا غذای خانگی برای گربه مناسب است؟

دادن غذاهای خانگی می‌تواند گمراه کننده باشد.این یعنی چه؟ اگر شما اطمینان دارید  که غذایی که آماده می‌کنید کاملا بالانس شده است و نیازهای روزانه گربه برای کالری، ویتامین، مواد معدنی و پروتئین را تامین می‌کند قابل قبول است. اما تهیه چنین غذایی دشوار است و بدون مشورت با دامپزشک دچار خطای زیادی می‌شود. ضمن اینکه غذای خشک تجاری گربه‌ها به گونه ای طراحی شده اند که از دارا بودن مقدار کافی مواد مغذی موجود و بالانس بودن اطمینان حاصل شود.

نیاز به مشاوره دامپزشکی به صورت آنلاین داری ؟
اگر برای حیون خونگی عزیزت نیاز به مشاوره و ویزیت دامپزشک به صورت آنلاین داری کافیه به صفحه مشاوره آنلاین مراجعه کنی و درخواستت رو ثبت کنی. خیلی سریع باهات تماس میگیریم.دامپزشک آنلاین

 

منبع

4.8/5 - (6 امتیاز)

1 نظر در “راهنمای کامل تغذیه گربه

  1. عاطفه مقصودی گفت:

    مقاله عالی بود ممنون ازتون،
    منم یه رپورتاژ تو اقتصاد آفرین خونده بودم که میگفت اگه گربه تون آب کافی نمیخوره بهتره کنسرو بهش بدید چون آبرسانی بهتری نسبت به غذای خشک میکنه، خواستم ببینم شما تائید میکنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.